Αντι-Τσουκνίδα

"Έμεινες ταμπουρωμένος στην ακτή,
σ’ ένα χαντάκι μες την άμμο.
Οι θάλασσες σου γίναν’ ένα τίποτα
κι η στάχτη η προφητική αφάνισε
τ’ αδέσποτα μαλλιά σου ..."

Αναγνώστες

Παρασκευή, Σεπτεμβρίου 28, 2007

"To σύστημα είναι ένοχο"

Είναι αναγκαίο να τονίσω, μετά το προηγούμενο πόστ ότι δεν θέλω να είμαι απλουστευτικός και με ιδεολογικές παρωπίδες.

Όταν προτείνω αντισυστημικό αγώνα, αναφέρομαι στην καρδιά του σημερινού συστήματος, που δεν αφήνει συμβιβαστικές προσπάθειες να καρποφορήσουν.
Για παράδειγμα, επειδή παρακολουθώ τις πολιτικές για την ανεργία, από το 94 σχεδόν, σε όλες τις χώρες της Ευρώπης έγιναν φιλότιμες προσπάθειες να αντιμετωπιστεί χωρίς να θιγεί βέβαια η νεοφιλελεύθερη κατεύθυνση της οικονομίας. Δεν ήταν όλων από την αρχή το πρόταγμα ελαστικοποίηση των όρων εργασίας και μείωση μισθών.Όμως αργά ή γρήγορα και με σκαμπανεβάσματα όλοι εκεί κατέληξαν.


Αναφέρομαι σε ορισμένα χαρακτηριστικά, σχεδόν πάγια ( «νομοθετημένα» πλέον στη χώρα μας με την ευρωοπαϊκή νομισματική ένωση) :
Ολοκληρωτική αποδιάρθρωση της παραγωγικής δομής, κατακόρυφη πτώση της παραγωγής και του εισοδήματος στις λεγόμενες αναπτυγμένες χώρες, αυξανόμενη εξάρτηση από τη διεθνή αγορά και όχι οποιαδήποτε αγορά αλλά αυτή των χρηματοπιστωτικών «προϊόντων» και των ολοένα και πιο υδροκέφαλων πολυεθνικών .
Κοινωνικό «ντάμπινγκ» που οδηγεί αλυσιδωτά τους μισθούς και τα δικαιώματα των εργαζομένων συνεχώς σε χειρότερο επίπεδο. Χωρίς υπερβολή, αν δεν μπουν σκόπελοι από την πολιτική πράξη, κάποια στιγμή οι Ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις θα γίνουν σαν τη Καλκούτα .

Και βέβαια δεν είναι θέμα δεικτών.
Για παράδειγμα ακόμα και αν πέσει το ποσοστό ανεργίας (όπως έγινε τελευταία στην χώρα μας), εξ αιτίας ελαστικότερων όρων εργασίας και μείωσης των βασικών μισθών, δεν βελτιώνεται η κατάσταση.
Αυτοί που προσλαμβάνονται με μειωμένο βασικό μισθό και ελαστικούς όρους εργασίας συνήθως καταλήγουν στην λεγόμενη δευτερεύουσα αγορά εργασίας. Περιλαμβάνει εργασίες που προσφέρονται συνήθως για ανειδίκευτους και δεν είναι σταθερές. Αργότερα οι όροι της δευτερεύουσας αγοράς εργασίας, αρχίζουν και να ισχύουν και σε τμήματα της «πρωτεύουσας»: 700άρηδες Καλημέρα!

Ταυτόχρονα στις Καλκούτες, μόνο ένα μικρό τμήμα του πληθυσμού βελτιώνει την κατάστασή και οι υπόλοιποι εξαθλιωμένοι και αγανακτισμένοι μπουκάρουν ως λαθρομετανάστες στην πρώην «γη της ευημερίας», ξεσηκώνοντας φοβικά ένστικτα και ενισχύοντας τους φασίστες.
Αυτή ήταν μια δομική ανωμαλία ίσως του "κράτους ευημερίας".
Μάλλον βασιζόταν σε υπερεκμετάλευση των πρώτων υλών που έρχονταν από τρίτες χώρες και στηρίζονταν μονομερώς στην ανάγκη των χωρών αυτών για τεχνολογικά αγαθά. Τώρα του Ευρωπαίου εργάτη του ήρθε από εκεί το μεγαλύτερο σκούντημα με το "ντάμπινγκ".

Η αποδόμηση του περιεχομένου κάθε έννοιας Δημόσιου Αγαθού είναι πλέον δόγμα, η παιδεία γίνεται κατάρτιση και την παιδεία μας την αναλβάνει η Τιβι.

Είναι πλέον εμφανές τελικά ότι στην καρδιά του συστήματος δεν μπορεί να υπάρξει καμία συναίνεση.

Για να έχει προοπτική και μόνο η καλυτέρευση της θέσης των «χαμένων» της παγκοσμιοποίησης κάποιοι πρέπει να χάσουν σημαντικό οικονομικό, κοινωνικό και πολιτικό κεφάλαιο και κάποιοι πρέπει να κερδίσουν.
Ακόμα και εντελώς τεχνοκρατικά να το δει κανείς:
Η δυτική μεταπολεμική κοινωνία βασίστηκε στην αγοραστική δύναμη του καταναλωτή. Αυτή πάλι προέρχεται από την παραγωγική δραστηριότητα. Η παραγωγική δραστηριότητα όμως, όταν βασίζεται στην αγορά και όχι σε ένα κεντρικό σχεδιασμό, είναι ανάλογη της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών. Έτσι η οικονομία γίνεται ένας κλειστός κύκλος και το ερώτημα παραμένει μετά τη μεγάλη οικονομική κρίση του Μεσοπολέμου. Μήπως αυτός ο κύκλος είναι αυτοκαταστροφικός και για να λειτουργεί χρειάζεται εξωτερική στήριξη της αγοραστικής δύναμης ;
Να ο «παθολογικός» υπερ-δανεισμός , νοικοκυριών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Αυτός ανέλαβε τον ρόλο του ενισχυτή.
Βέβαια η αριστερά, είναι αναγκαίο να γενικεύσει τον στόχο , δεν πρέπει να στοχεύει μόνο στην ενίσχυση της αγοραστικής δύναμης, αλλά γενικότερα της δύναμης του κόσμου της εργασίας.
Την αναδιανομή όλου του οικονομικού, κοινωνικού και πολιτισμικού κεφαλαίου.
Αυτό είναι το ερώτημα για τον επόμενο κύκλο μετά το τέλμα του «κράτους ευημερίας».

Εδώ είναι και ένα σημείο το οποίο μπορεί να συναντηθεί η πρώην μεταρρυθμιστική και η πρώην επαναστατική αριστερά.
Να ριζοσπαστικοποιηθεί η πρώτη, βλέποντας ότι δεν γίνεται αλλιώς να προστατέψει τον κόσμο της εργασίας και η δεύτερη να ξεφύγει από την ιδεολογική αυτάρκεια και να περάσει στον πολιτικό ρεαλισμό κρατώντας όμως τις αξίες της.
Τις απώτερες στοχεύσεις της μπορεί και πρέπει να τις κρατήσει, χωρίς άγχος όμως να επιβεβαιωθούν σύντομα.

Το σημερινό αντισυστημικό πράταγμα που μπορεί να ενώσει πολλές δυνάμεις ένα είναι:
ΓΕΝΝΑΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ ΩΣ "ΠΥΡΟΚΡΟΤΗΤΗΣ" ΜΙΑΣ ΝΕΟΥ ΤΥΠΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ:
Οι δεκαετίες της ανάπτυξης του δυτικού κόσμου βασίστηκαν και στις αυξημένες δημόσιες δαπάνες. Που είναι το «μόνο βιώσιμο μέσο αντιμετώπισης της αναποτελεσματικής ζήτησης», όπως υποστηρίζει ο διαπρεπής οικονομολόγος Πολ Σάμιουελσον.
Ο τρόπος, ο στόχος, η συνεξάρτηση των δημοσίων δαπανών πρέπει να συζητηθούν.
Είναι αναγκαίο πάντως να αυξηθούν γενναία!
ΕΠΙΠΛΕΟΝ, σε ένα μεγάλο μέρος τους μπορούν να χρηματοδοτήσουν, με ένα εργαλειακό και όχι ιδεολογικό τρόπο, νέες μορφές και δομές παραγωγικής δραστηριότητας, προωθώντας με μοντέρνο τρόπο τον κοινωνικό έλεγχο των παραγωγικών μέσων.
Πάντως και μόνη η αύξηση των δημοσίων δαπανών, είναι αντισυστημική.
Υπάρχουν αναφορές σοβαρών οικονομολόγων ότι μειώνει τα περιθώρια κερδοφορίας των ιδιωτικών κεφαλαίων. Και αυτός ο στόχος είναι σήμερα η "καρδιά" του συστήματος.

Το ξέρατε; Αμ, δε..
Με τον έλεγχο των "λαίκών" πηγών πληροφόρησης μαθαίνετε άλλα πράγματα..
Κυριαρχεί η «τρομοκρατία» των ελλειμμάτων, χωρίς καμιά συζήτηση για το πραγματικό τους περιεχόμενο. Για τα ελλείμματα φταίει μόνο η ανάπτυξη του κοινωνικού κράτους καιδεν γίνεται αναφορά σε άλλες παραμέτρους. Στη χώρα μας π.χ. καμία κουβέντα δε γίνεται για τα υπέρογκα ποσά για εξοπλισμούς (που σχεδόν μας επιβάλουν οι «σύμμαχοι») και τις οικονομικές υπερβάσεις των δημοσίων έργων, (τα οποία πολλές φορές είναι έξω από έναν κοινωνικό σχεδιασμό).
Θα σας πουν ότι οι Δημόσιες Δαπάνες δεν δημιουργούν πλούτο. Στη χώρα μας μπορεί και να πιάσει αυτό ως επιχείρημα γιατί ως δημόσιες δαπάνες έχουμε συνηθίσει τα παραπάνω αναφερόμενα, πήγαινε να το πεις όμως αυτό σε ένα δυτικοευρωπαίο που έχει ζήσει την Δεκαετία του 60.

Η παγκόσμια απορύθμιση, δηλαδή η λεγόμενη «ελεύθερη αγορά» πρέπει να δώσει τη θέση της στην παγκόσμια ρύθμιση με πρώτο ρόλο σε άλλες αξίες κι όχι στο κέρδος.
Το κακό είναι ότι ένα –ένα τα κράτη τελικά θα αποφασίσουν να τραβήξουν το σκοινί, ενώ οι πολυεθνικές έχουν δύναμη παντού.
Ένα στρατηγικό ερώτημα είναι πως μπορεί να τραβηχτεί το σκοινί ταυτόχρονα σε ομάδες κρατών σαν την Ε.Ε. Πάντως πρέπει να τραβηχτεί το σκοινί.
Μπορούμε να μιλάμε για άλλη οικονομία, «πράσινη», μη συγκεντρωτική, «κοινωνικής αγοράς» κτλ, η αναζήτηση καλή είναι, αλλά οι πολυεθνικές και τα Funds δεν θα αφήσουν τίποτα να προκόψει, αν δεν χτυπηθούν πρώτα, έστω ταυτόχρονα.

Δεν πιστεύω στα άκρα. Αντίθετα νομίζω ότι στον πολιτιστικό τομέα θα μπορούσαν να γίνουν πολλά με συναίνεση. Αλλά ότι και να γίνει πολύ γρήγορα θα υπονομευτεί από την οικονομική βάση.
Και από αυτή τη βάση κάποιοι υποφέρουν σήμερα και κάποιοι θησαυρίζουν.
“Είναι πολλά τα λεφτά Άρη”. Μόνο ίσως αν σκεφτούν το περιβάλλον μπορεί να λογικευτούν, αλλά δεν το βλέπω. Πάντως πρέπει να πιεστούν σθεναρά. Και δεν πιέζεται κανείς αν σε βλέπει υποταγμένο!

Δεν είμαι οικονομολόγος και ούτε είστε όλοι όσοι συζητάμε εδώ μέσα.
Όπωσδήποτε όλα αυτά για να γίνουν πράξη, πρέπει να περάσουν από το "φορμάρισμα" των ειδικών.
Όμως εμείς οι πολίτες με δημοκρατικές διαδικασίες -υποτίθεται- δίνουμε την εντολή στους ειδικούς για την πολιτική οικονομία και αυτοί απλά αναλαμβάνουν να εκτελέσουν την εντολή μας με τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο.
Η εντολή αυτή θεωρητικά βασίζεται στις ανάγκες μας. Και ο αγώνας που κάνω κι εγώ από δω μέσα είναι να φανερωθούν πραγματικά.

7 σχόλια:

Elias είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Elias είπε...

Πολύ εύστοχος σχολιασμός...
Θα τονίσω ιδιάιτερα την παράγραφο που λέει οτι ''... η αριστερά, είναι αναγκαίο να γενικεύσει τον στόχο...''. Εδώ, δούλεψαν πολύ μεγάλοι στοχαστές ,κυρίως μετά τον Μάη'68. Ειδικότερα, αυτή η μή στρογγυλοποιημένη εκδοχή της Αριστερής Παρέμβασης, αποτελεί και σήμερα το μεγάλο κενό μεταξύ των ατομικών μας μικρόκοσμων καιτης μακροοικονομικής θεώρησης της κοινωνίας(αν δεν βαριέσαι ρίξε μια ματιά στο σχόλιο μου για τον Keynes, στο blog μου...
Εχω βαθιά πίστη οτι δεν υπάρχουν δυνάμεις να καλύψουν αυτό το κενό, και δεν εννοώ πολιτικές ,αλλά ευρύτερα κοινωνικές. Πιο συγκεκριμένα: δεν υπάρχουν σήμερα αυτοί οι Κοινωνικοί Επιστήμονες, που να συνθέτουν λύσεις στα προβλήματα της καθημερινότητας χωρίς να χαθούν τα συλλογικά και μακρόχρονα ζητούμενα των καιρών. Π.χ., πώς είναι δυνατόν να δυναμωθεί η ατομική αντίσταση στην Επιθυμία για υπερκατανάλωση και περιττά αγαθά, χωρίς να υποχωρήσει το μακρο-μέγεθος της Ανάπτυξης; Πώς η Αριστερά ανοίγει τα μάτρια στα θύματα της διαφήμισης των περιττών ,χωρίς να βλάπτεται η γενική αγοραστική δύναμη του χρήματος;
Δεν είναι ''θεωρητικά και άχρηστα ''ερωτήματα, πίστεψε με.. Δουλεύονται στην οικονομικο-κοινωνιολογική ακαδημαική κοινότητα, διεθνώς, όχι πάντα πρός όφελος των πολυεθνικών , και καλό είναι ο Συγχρονος Αριστερός, να βουτήξει κάποτε σε αυτόν τον Νέο Επιστημονικό Σοασιαλισμό( διοτι περί αυτού πρόκειται: κοινωνία και αγορά ,συναντώνται αναγκαστικά στην Επιστήμη, και οι γενειοφόροι του Μανιφέστου, Κάρολος και Φρειδερίκος, το τονίσανε τότε...)
2:29 μμ

Ανώνυμος είπε...

"Δεν είναι ''θεωρητικά και άχρηστα ''ερωτήματα, πίστεψε με.. Δουλεύονται στην οικονομικο-κοινωνιολογική ακαδημαική κοινότητα, διεθνώς, όχι πάντα πρός όφελος των πολυεθνικών , και καλό είναι ο Συγχρονος Αριστερός, να βουτήξει κάποτε σε αυτόν τον Νέο Επιστημονικό Σοασιαλισμό"
Συμφωνώ κι επαυξάνω. Κάποιος όμως φορέας, ένα περιοδικό ένα ελληνόφωνο φόρουμ πρέπει να φέρει κι εδώ αυτές τις αναλύσεις.

"πώς είναι δυνατόν να δυναμωθεί η ατομική αντίσταση στην Επιθυμία για υπερκατανάλωση και περιττά αγαθά, χωρίς να υποχωρήσει το μακρο-μέγεθος της Ανάπτυξης"
αυτό το ερώτημα ας πούμε με ενδιαφέρει πολύ.

spirosvii είπε...

Φίλε ΚΑΠ ΚΟΥΜ δεν μπορώ να διαβάσω το κείμενό σου είμαι σε ιντερνετ καφέ. Μέσα στη βδομάδα θα πάω στα πάτρια εδάφη και θα είμαι άνετος. Σου στέλνω πολλούς χαιρετισμούς!

Μουσικά Προάστια είπε...

Ενδιαφέρουσα ανάλυση, όχι όμως τόσο καινούργια. Η ιδέα αύξησης των δημοσίων δαπανών είναι τόσο σημερινή όσο ο Κέυνς και η διάσωση του καπιταλισμού μετά το κραχ του '29. Και ως προς το ριζοσπαστισμό της, σκοντάφτει στην σωστή παρατήρηση του κειμένου σχετικά με τον πολιτιστικό τομέα (με τα κίτρινα γράμματα). Δηλαδή, το ότι οι πολιτικές επιλογές είναι σε μεγάλο βαθμό δέσμιες μιας προυπάρχουσας οικονομικής βάσης η οποία ΔΕΝ εξαρτάται ως προς τον χαρακτήρα της από την κάθε πρόσκαιρη αύξηση ή μείωση των δημοσίων δαπανών. Το ζήτημα είναι ποιοτικό, όχι ποσοτικό. Εξάλλου, και οι στρατιωτικές δαπάνες, δημόσιες δαπάνες είναι, αυτό δε λέει κάτι από μόνο του.

Όσο για τον επαναπροσδιορισμό των αναγκών που ορθά θέτει το κείμενο(για να μείνουμε στον πολιτισμικό τομέα), το σύστημα έχει αποδείξει ότι μπορεί να προσαρμόζει την ανάγκη του ατόμου για τέχνη, διασκέδαση, μουσική κλπ. στην ανάγκη επιβίωσης και επέκτασης του ίδιου του συστήματος. Οι ανάγκες μας δηλαδή δεν διαμορφώνονται εξω-κοινωνικά και εξω-οικονομικά.

Φιλικά, Μ.Π.

Ανώνυμος είπε...

Καλησπερίζω μετά από αρκετό καιρό αποχής στο σχολιασμό, όχι όμως και στην ανάγνωση των πάντα εύστοχων και εμπεριστατωμένων δημοσιεύσεών σου. Όχι μόνο δεν είμαι οικονομολόγος, αλλά δεν έχω την παραμικρή ιδέα για οτιδήποτε αφορά τον τομέα αυτόν κι ως εκ τούτου, σπεύδω να ενημερώσω όσους ίσως θελήσουν να με κατηγορήσουν για λαϊκισμό, ότι αποδέχομαι πλήρως την κατηγορία. Την απορρύθμιση του οικονομικού συστήματος, δεν τη βιώνω στα χαρτιά, αλλά στην καθημερινότητά μου, όπως φαντάζομαι και οι περισσότεροι. Τη βλέπω στις ουρές του ΙΚΑ, όταν ταλαιπωρημένα γεροντάκια και νεότεροι εργαζόμενοι, περιμένουν ατέλειωτες ώρες, για μια εξέταση και για ένα φάρμακο. Τη βλέπω στις ουρές των ασφαλιστικών ταμείων, που οι ίδιοι, ως αναξιοπαθούντες, περιμένουν για μια θεώρηση και μια σφραγίδα και κατόπιν, στις ουρές των τραπεζών, που όλοι πια περιμένουν να εισπράξουν τα δεδουλευμένα τους, τη σύνταξή τους, τα νοσήλιά τους και τα αναγκαία πια δάνεια, για να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους. Μια κρατική μηχανή, που θα έπρεπε να λειτουργεί ως ρυθμιστής του συστήματος, προς όφελος του εργαζομένου, ώστε να ζει αξιοπρεπώς και ν’ αφιερώνει το χρόνο του στην παραγωγή, αλλά γιατί όχι και στη δημιουργία, στρέφει ή ακόμα καλύτερα σπρώχνει, με όλες της τις δυνάμεις, τον εργαζόμενο πολίτη μακριά απ’ το κράτος και κατευθείαν στις αδηφάγες αγκάλες του κερδοσκοπικού κεφαλαίου, ενώ παράλληλα, αυτή η ολοένα και λιγότερο χρήσιμη για τον εργαζόμενο κρατική μηχανή, συνεχίζει να τροφοδοτείται, από την σταδιακά αυξανόμενη φορολογία του ίδιου του εργαζόμενου. Ένας τραγελαφικός φαύλος κύκλος, που κατά τη γνώμη μου προκύπτει και συντηρείται, από την μεθοδευμένη διαστρέβλωση των ρόλων του καθένα απ’ αυτούς τους τρεις παράγοντες… εργαζόμενος πολίτης, κράτος και κεφάλαιο. Αν το κράτος ρυθμιστής, λειτουργεί προς όφελος του εργαζομένου κι όχι ως καζίνο (… δεν ξέρω αν έχετε παρατηρήσει πως πια, ο τζόγος σε όλα τα επίπεδα, είναι η μοναδική προοπτική ανάπτυξης), τότε κι ο εργαζόμενος θα μπορέσει να ζει καλύτερα, ώστε να προσφέρει και στο κεφάλαιο. Όσα περιττά αγαθά και να επιθυμεί να υπερκαταναλώσει μια οικογένεια (… για να δανειστώ την έκφραση του Elias), αν δεν της περισσεύουν χρήματα, δεν θα το κάνει. Όσα λεφτά και να ρίξει το κεφάλαιο για τη διαφήμιση των περιττών, δεν πρόκειται να τα πάρει πίσω, από μια οικογένεια που μετά βίας καταφέρνει ν’ ανταπεξέλθει στα απολύτως απαραίτητα. Η ανέχεια (… και η ανοχή αυτής της κατάστασης) είναι που βλάπτει τη γενική αγοραστική δύναμη του χρήματος κι όχι η αντίσταση στην επιθυμία για κατανάλωση. Αν αυτό το καταλάβουν και οι τρεις (εργαζόμενος, κράτος, κεφάλαιο), πιστεύω πως έχουμε ελπίδα να δούμε κάποτε μια ανατροπή και μια ανακοπή της κατρακύλας.

Ανώνυμος είπε...

Aγαπητά Μουσικά Προάστια ευχαριστώ για τις καίριες παρατηρήσεις.
Να σημειώσω ότι όταν λέω εξωσυστημικά εννοώ, έξω από την σημερινή κατάσταση του παγκόσμιου μονοπωλιακού καπιταλισμού. Ταυτόχρονα είπα ότι και σημερινή αριστερά έχει πολύ δρόμο (στο προηγούμενο πόστ), άρα και τις γνωστές λύσεις του "κράτους ευημερίας" (μεταρυθμιστική αριστερά), αλλά και του "υπαρκτού" τις θεωρώ απλά ιστορικά μεγέθη.
Δεν ξέρω πως θα διαμορφωθεί μετά από χρόνια μια πολιτική πρόταση που θα περιλαμβάνει βίαη ανατροπή του πολιτικού και κοινωνικού καθεστώτος...
Ακόμα και να γίνει αυτή ,
για να έχει την παραμικρή πιθανότητα, θα πρέπει να στερεωθεί ταυτόχρονα σε ένα μεγάλο εδαφικό και οικονομικό κομμάτι π.χ. ΗΠΑ, Ε.Ε. ή τουλάχστον σε όλη τη Λατινική Αμερική.
Τέλος πάντων ακόμα μια τέτοια προοπτική είναι μακρειά.

Μπορούμε ωστόσο να παλέβουμε για το "μεσοδιάστημα"..
Και να διαμορφώνουμε προοπτικές ανόδου του κοινωνικού κινήματος.
Μια τέτοια πρόταση πιστεύω ότι πρέπει να έχει ως άξονα την αναδιανομή του πλούτου που συσσωρεύτηκε μετά και τις τελευταίες τεχνολογικές αλλαγές .
(Που άλλαξε και τον τρόπο παραγωγής στον δυτικό κόσμο, τόσο όσο να μην μπορούμε πια να μιλάμε για "εργατική τάξη": Δες το βιβλίο του Τζ. Ρίφκιν, "Το τέλος της μισθωτής εργασίας").
Ένα κομβικό σημείο είναι το πως θα αναδιεμηθεί ο πλούτος και αν θα μπορέσει η αδιανομή να αγγίξει βαθύτερες πτυχές της σημερινής κοινωνίας των νεοαναγκών,
αλλά και της καταπίεσης άλλων αναγκών.
Νομίζω ότι ο elias
πήγε παραπέρα
τον κεντρικό άξονα του δημοσιεύματος.
Τώρα, αν τις ανάγκες τις διαμορφώνει το σύστημα έχεις μισό δίκαιο. Εγώ βλέποντας το διαλλεκτικά θα έλεγα τις διαμορφώνει εν μέρη, αλλά και δημιουργεί την δυναμική έτσι ώστε αυτές από ένα σημείο και πέρα να μην είναι δυανατό να εκφραστούν εντός του.
Vermint, πολύ καλά τα λες. Και βάζεις και μια άλλη παράμετρο, ότι
η ριζική αλλαγή, πέρα από τις οικονομικές και πολιτιστικές αλλαγές, απαιτεί ένα άλλο Κράτος.

ΓΝΩΣΤΟΙ, ΦΙΛΟΙ, ΓΕΙΤΟΝΟΙ

η δύναμη σου θάλασσα, η θέλησή μου βράχος

η δύναμη σου θάλασσα, η θέλησή μου βράχος





Πρόληψη επί της Ουσίας

ΛΕΦΤΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ!!!

ΛΕΦΤΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ!!!
δούρειος άνεμος του ΠΕΤΡΟΥ ΖΕΡΒΟΥ

ΙΣΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ για όλα τα παιδιά που γεννιούνται στην Ελλάδα

ΙΣΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ για όλα τα παιδιά που γεννιούνται στην Ελλάδα
http://www.kounia.org/

"ΔΕΝ ΦΟΒΑΜΑΙ ΤΙΠΟΤΑ, ΔΕΝ ΕΛΠΙΖΩ ΤΙΠΟΤΑ, ΕΙΜΑΙ ΛΕΥΤΕΡΟΣ!"

"ΔΕΝ ΦΟΒΑΜΑΙ ΤΙΠΟΤΑ, ΔΕΝ ΕΛΠΙΖΩ ΤΙΠΟΤΑ, ΕΙΜΑΙ ΛΕΥΤΕΡΟΣ!"
Νίκος Καζαντζάκης... Κι όμως σήμερα ταιριάζει κι εδώ!

Αρχειοθήκη ιστολογίου