Αντι-Τσουκνίδα

"Έμεινες ταμπουρωμένος στην ακτή,
σ’ ένα χαντάκι μες την άμμο.
Οι θάλασσες σου γίναν’ ένα τίποτα
κι η στάχτη η προφητική αφάνισε
τ’ αδέσποτα μαλλιά σου ..."

Αναγνώστες

Δευτέρα, Απριλίου 28, 2008

Αληθώς Ανέστη?

Ένα πετυχημένο σχόλιο του Ασκαρδαμυκτί στο προηγούμενο δημοσίευμα (με δύο μόνο λέξεις και ένα ερωτηματικό Αληθώς Ανέστη;), με οδήγησε στη συγγραφή αυτού του κειμένου.
Ίσως γιατί το ρητορικό ερώτημά του ταίριαξε με κάποιες δικές μου σκέψεις που πάντα τις προκαλεί το περιβάλλον τέτοιες μέρες.
Α.
Ωστόσο πριν αρχίσουμε να μιλάμε για το "αληθώς", είναι αναγκαίο να δούμε τη θέση της Ανάστασης στο σώμα της πίστης του Χριστιανισμού.
Και αυτό που είναι βέβαιο, είναι ότι το Πάθος και η Ανάσταση του Χριστού, είναι ο Χριστιανισμός.
Αν βγάλει κανείς την Ανάσταση έξω, (ιστορικά πάντα μιλώντας) είναι κάτι άλλο και όχι Χριστιανός.
Και αυτό γιατί η Ανάσταση του Χριστού δεν έγινε (με βάση τις παραδοχές της πίστης) για να αποδειχτεί η θεϊκή δύναμη του Χριστού.
Ούτε καν για να διορθωθεί το λάθος του Αδάμ (όπως ίσως πολλοί να θυμούνται από τα θρησκευτικά του σχολείου).
Η σάρκωση, ο θάνατος και ανάσταση του Θεού Λόγου, ήταν σχεδιασμένη πριν από την δημιουργία του Ανθρώπου.
Ήταν σχεδιασμένη ως «δεύτερη δημιουργία», τελειότερη μάλιστα από την πρώτη, αφού θα αξιοποιούσε ως προπαρασκευή και το «λάθος» του Αδάμ.
Η Ανάσταση του Χριστού γίνεται ο Δρόμος, στον οποίο Άνθρωπος και Κόσμος βαδίζουν και τέλος του Δρόμου Αυτού είναι η Δευτέρα Παρουσία.
Ο Δρόμος αυτός παριστάνεται με την Κυοφορία του εμβρύου: Ο Άνθρωπος μπορεί μερικώς να έχει κάποια αίσθηση του Τέλους του, όπως το έμβρυο έχει μερική επαφή με τον κόσμο έξω από τη μήτρα. Πλήρη επαφή θα αποκτήσει όμως με την Γέννηση.
Η Δεύτερη Δημιουργία λοιπόν που άνοιξε με την Ανάσταση του Χριστού, θα ολοκληρωθεί με την Δεύτερη Παρουσία.
Στην Πραγματικότητα ο ύμνος
«Χριστός Ανέστη εκ Νεκρών
Θανάτω Θάνατον πατήσας
Και εν τοις εν τοις Μνήμασιν
Ζωήν Χαρισάμενος
»
είναι όλη η ουσία του Χριστιανισμού.

Β.
Βέβαια, πρέπει να ειπωθεί κι αυτο: Όλη αυτή η ουσία, που διατυπώθηκε με σαφήνεια έξι τουλάχιστον αιώνες μετά, υπήρχε μέσα σε ένα σώμα από στοιχεία (μιλώντας με σημερινή γλώσσα) Ιστορικά, Ηθικά, Μυθικά, Θρησκευτικά, Υπαρξιακά και Φιλοσοφικά (συχνά αντιμαχόμενα μεταξύ τους).
Η μεταξύ τους διαλεκτική ήταν και αυτή στο σχέδιο της κυοφορίας, όπως είναι και σήμερα στο «σχέδιο» η διαλεκτική ανάμεσα σε αυτό του διατυπώθηκε τόσο παλιά και στις νεότερες επιστημονικές και άλλες εξελίξεις..
Αν το δει μάλιστα κανείς μακροσκοπικά αυτό ήταν ένα στήριγμα της επιβίωσης ή και της επιτυχίας του Χριστιανισμού ανά τόσους αιώνες.
Να μπορεί δηλαδή να εντάσσει την παντοειδή εξέλιξη (κοινωνική, πνευματική, ηθική, επιστημονική) σε μια διήγηση που δεν έχει ολοκληρωθεί, στην οποία ωστόσο μπορεί να δώσει ένα Οντολογικό Τέλος, μέσα από έναν «καθρέφτη» όμως, όπως θα έλεγε και ο Παύλος.
Για να είμαστε δίκαιοι όμως πρέπει να επισημάνουμε ότι αυτό βέβαια για τον πιστό, μπορεί να είναι και απόδειξη ανωτερότητας της πίστης του, ενώ για τον κάθε άλλο μπορεί να σημαίνει απλά, ότι μια οργανωμένη κοινότητα μαθαίνει ανά τους αιώνες… Από την άλλη ωστόσο, για να μάθει κανείς είναι αναγκαίο να μπορεί να δέχεται και να αξιοποιεί την πληροφορία..
Από αυτήν την διελκυστίνδα, δεν βγαίνεις εύκολα….

Γ.
Και γιατί να χαριστεί η Ζωή στους «εν τοις Μνήμασιν»;
Το ερώτημα αυτό συμφυές με το ερώτημα της επιβίωσης του ανθρώπινου προσώπου.
Δεν είναι εύκολο ούτε αυτό το ερώτημα:
Γενικά η τάση των πολλών είναι να λύνουν αυτό το ερώτημα με την επιβίωση της Ομάδας, της Οικογένειας, των Απογόνων (φυσικών και πολιτιστικών) των Κανόνων και των Παραδόσεων (της Θρησκείας δηλαδή με την ευρύτερη έννοια).
Όσο και να ασκεί κανείς κριτική βασιζόμενος στις γεμάτες βία τραγικές απολήξεις αυτής της τάσης, πρέπει να αναγνωρίσει ότι είναι θεμιτή και αναγκαία, αφού αν δεν υπήρχε αυτή δεν θα είχαμε και τίποτ’ άλλο.
Από την άλλη, όμως συνεχίζει να υπάρχει το ερώτημα: «Αυτή η μοναδικότητα έστω ακόμα και βιολογικών συνδυασμών, η μοναδικότητα στιγμών και εμπειριών γιατί να χαθεί με τον Τάφο;»
Εδώ υπάρχουν πολλές απαντήσεις:
Ούτε οι ίδιοι οι άνθρωποι που δίκασαν τον Χριστό δεν συμφωνούσαν μεταξύ τους: Οι Σαδδουκαίοι θεματοφύλακες της αρχαίας Εβραϊκής Παράδοσης που δεν γνώριζε θέση για Ανάσταση Νεκρών, πίστευαν ότι η ζωή τελειώνει στον Τάφο. Οι Φαρισαίοι οπαδοί μια νεότερης εβραϊκής θρησκευτικής τάσης πίστευαν στην ανάσταση των δικαίων νεκρών.
Υπάρχει η απάντηση των Ανατολικών Θρησκειών ότι ακριβώς αυτή η ατομική ύπαρξη είναι η πηγή του Πόνου και η λύτρωση θα έρθει με την συγχώνευση με το Άπαν, «ως μια σταγόνα στον Ωκεανό».
Περίπου την ίδια απάντηση υπαρξιακά δίνει και ο Επίκουρος, βάζοντας στη θέση του Άπαντος το Τίποτα.
Ο Πλάτωνας και κυρίως οι Μαθητές του απάντησαν με την γνωστή θέση περί της αθανασίας της ψυχής, του κόσμου των Ιδεών και τη υποτίμηση του παρόντος κόσμου ως φυλακής της ψυχής.
Υπάρχει η γενικότερη θέση της αρχαίας Ελλάδας (και γενικότερα του αρχαίου μεσογειακού κόσμου αν το εξετάσει κανείς πέρα από τον Μύθο), ότι η επιβίωση του ανθρώπινου προσώπου εδράζεται στην ανάμνησή του από τους ζωντανούς. Θέση με τρομερή πολιτισμική αξία, που πάνω της πάτησε κοινωνικά και ο Χριστιανισμός.
Την θέση του Χριστιανισμού, που αναπτύχθηκε παραπάνω, ας την ξανασημειώσουμε: Η Λύση θα έρθει στο Μέλλον, αλλά αυτό που ζει κανείς σήμερα και ατομικά και κοινωνικά και κοσμικά ακόμα, θα συμπεριληφθεί σε αυτή τη Λύση. Και ναι αυτή η προσωπική ύπαρξη, πονάει γιατί αξίζει.
Και βέβαια υπάρχει και η επιστημονίζουσα εξήγηση ότι όλα οφείλονται σε ένα «εγωϊστικό γονίδιο», που δημιουργεί μια «φρεναπάτη» αναγκαία για τον πολιτισμό, αλλά ωστόσο «φρεναπάτη», την οποία γνωρίζοντάς τη πια μέσω της επιστήμης καλό είναι να μην της δίνουμε και τόση σημασία.

Γιατί όλα αυτά;
Γιατί η θέση που θα πάρει κανείς για το «Αληθώς Ανέστη», εξαρτάται κυρίως από το τι θέση θα έχει μέσα του για όλα αυτά, είτε έχοντας κάνει τις λογικές επεξεργασίες, είτε όχι. Πολύ λίγο δε στα ιστορικά δεδομένα περί της Αναστάσεως Χριστού, παρόλο βέβαια που η αρχαία Εκκλησία έδινε μεγάλη σημασία στην Ιστορία, θέλοντας να σημειώσει ότι ήταν ένα γεγονός του υφιστάμενου κόσμου και όχι κάποιου άλλου κόσμου (των Ιδεών) ας πούμε.

Δ.
Κατά τα άλλα τα ίδια τα Ευαγγέλια δεν περιγράφουν το γεγονός της Ανάστασης, παρά μόνο ότι βρέθηκε άδειος ο τάφος.
Φρόντισαν επίσης να συμπεριλάβουν στις διηγήσεις τους τις αιτιάσεις του Ιουδαϊκού Ιερατείου ότι οι μαθητές έκλεψαν το σώμα για να πουν ότι ο Χριστός αναστήθηκε, όπως ο ίδιος είχε διακηρύξει πριν τον θάνατό του.
Υπάρχουν βέβαια οι εμφανίσεις του αναστημένου Χριστού, για τις οποίες πάλι οι ίδιοι περιγράφουν, ότι και αυτοί σε πολλές περιπτώσεις δυσκολεύτηκαν να τον αναγνωρίσουν.
Βέβαια υπήρξε και εμφάνιση (σύμφωνα με την Κ.Δ.) που έγινε σε περισσότερους από πεντακόσιους ανθρώπους, για την οποία ο Απόστολος Παύλος γράφοντας μετά από περίπου 20 χρόνια στους Κορινθίους τους λέει ότι όλοι όσοι έζησαν το γεγονός δεν έχουν πεθάνει και άρα υπάρχουν ζώντες μάρτυρες.
Είναι ακράδαντη η πίστη της αρχαίας Εκκλησίας ότι ο Χριστός Αναστήθηκε.
Και είναι επίσης ένα αξιοσημείωτο επιχείρημα αυτό της τάχιστης εξάπλωσης του Χριστιανισμού. Δεν θα μπορούσε να πετύχει, μέσα από διωγμούς μάλιστα, αν δεν είχε ξεκινήσει από δυνατές αρχικές εμπειρίες, όλων αυτών που «πορεύθηκαν στα έσχατα της γης».

Από την άλλη όμως τίποτα δεν μπορεί τελειωτικά να κλείσει τις αμφισβητήσεις, ότι όλη η Ιστορία του Χριστιανισμού, δεν ξεκίνησε από τσαντισμένους μαθητές του Ιωάννη μετά την εκτέλεσή του, ή ακόμα του Δασκάλου των Κουμρανιτών, ή και των δυο μαζί ή και πολλών άλλων ακόμα,
που κατέλαβαν τι θέλει ο κόσμος της εποχής τους.
Που έβαλαν κάποιον να θυσιαστεί για να παρουσιάσουν έναν άλλο ως αναστημένο.
Ή ότι ο Νικόδημος πλήρωσε τους Ρωμαίους (που δεν είχαν κανένα λόγο να μην δεχτούν την μίζα, αφού ο Χριστός δεν τους ενοχλούσε) να κατεβάσουν τον Χριστό απ’ τον Σταυρό πριν πεθάνει.
Να πει μετά ότι αναλήφθηκε για να ξαναεμφανιστεί ως Παύλος μετά από κανένα δυο χρόνια…
Και ότι άλλο μπορεί κανείς να σκεφτεί λογικά.

Ε.
Αυτή η αμφισβήτηση είναι αναγκαία για τον ίδιο τον Χριστιανισμό που πιστεύει στην Ελευθερία του Ανθρώπου.
Αν υπήρχαν αξεπέραστες αποδείξεις για την Ανάσταση, τότε η πίστη δεν θα ήταν θέμα ελεύθερης επιλογής.
Όποιος δεν πίστευε θα ήταν χαζός ή κακός.
Γι’ αυτό και όλες οι προσπάθειες για τελειωτική απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα από την πλευρά των Χριστιανών, εντείνονταν όσο ο Χριστιανισμός ταυτιζόταν με την Εξουσία.
Γιατί η κάθε Εξουσία θέλει στέρεες, οικουμενικές αποδείξεις της ισχύος της.

12 σχόλια:

Μανιτάρι του Βουνού είπε...

Η αμφισβήτηση της Ανάστασης είναι παρόμοια με την αμφισβήτηση "του Θεού". Η δυνατότητα αμφισβήτησης είναι στοιχείο της "θεϊκότητας" του ανθρώπου, με την έννοια του αυτ-εξουσίου.

Η κίνηση στην ιστορία δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς αυτεξούσιο, χωρίς αμφισβήτηση, χωρίς τόλμημα.

Το αποτέλεσμα ενός τέτοιου τολμήματος μπορεί να οδηγήσει στον πραγματικό είναι του ανθρώπινου, στο ατελές και επομένως στην ανάγκη τελειοποίησης, στην ανάστασή του. Παράλληλα, χωρίς ορθές προϋποθέσεις, μπορεί να οδηγήσει στο τέλειο μηδέν, στον αφανισμό.

Το ανίβαρο σ΄αυτούς τους κινδύνους προσφέρουν οι συλλογικές ταυτότητες και παραδόσεις. Και αυτές όμως μπορούν να οδηγήσουν στην απορρόφηση του συντηρητικού μηδενισμού του ατελούς, που μπορεί να θεωρηθεί ως τέλειο.

Κατά τη γνώμη μου το ακροζύγισμα μεταξύ αμφισβήτης και παραδοσης αποτελεί Λυδία λίθο προς την πορεία προς την ολόπλευρη ολοκλήρωση του ανθρώπινου είναι, με επίκτρο τα ανθρώπιν αυποκείμενα.

Τέτοιο ακροζύγισμα, προσφέρει η ορθόδοξη πίστη και η Ανάσταση.

Έτσι ο τρόπος γραφής του άρθρου σου νομίζω συνεισφέρει θετικά.Διερωτώμαι αν το αντίστοιχο δικό μου άρθρο έχει μια τέτοια συνεισφορά...


http://manitaritoubounou.wordpress.com/2008/04/27/kyriakipasxa-thanatos-ontws-zwi-1/

Sophia Kollia είπε...

Το κομμάτι με το έβρυο ήταν αποκάλυψη. Δεν έχω σχόλιο πέραν του ότι μου έδωσες τροφή για σκέψη.
ευχαριστώ πολύ

vasikos metoxos είπε...

Η αμφισβήτηση πάντα ανησυχεί την κάθε εξουσία. Η ρωμαική εξουσία που έστειλε τον Χριστό στο σταυρό, έκανε τον χριστιανισμό καθεστωτική πίστη.

Σε κάθε περίπτωση

Χρόνια Πολλά, με αισιοδοξία και ισορροπία.

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Μόνο ένα μικρό σχόλιο: θεωρώ πολύ χρήσιμο για τη σύγχρονη θεολογική σκέψη να πρωτοστατεί στην "αμφισβήτηση" και στον αντίστοιχο προβληματισμό και να μην επιτρέψει σε άλλους να μονοπωλούν και να εκμεταλλεύονται την έμφυτη τάση του ανθρώπου για ανατροπή των "κατεστημένων απόψεων"...

Ανώνυμος είπε...

ΑΣΚΑΡΔΑΜΥΚΤΙ
για το αίτημά σου: " η σύγχρονη θεολογική σκέψη να πρωτοστατεί στην "αμφισβήτηση" και στον αντίστοιχο προβληματισμό και να μην επιτρέψει σε άλλους να μονοπωλούν και να εκμεταλλεύονται την έμφυτη τάση του ανθρώπου για ανατροπή των "κατεστημένων απόψεων"", γνωρίζεις ότι συμφωνώ και αυτό προσπαθώ να κάνω και από εδώ μέσα και αλλού.
Με έναν μόνο όρο η αμφισβήτηση να γίνεται όχι απλά για την αμφισβήτηση, αλλά για την ουσιαστική ανανέωση και την πρόοδο: Την εγκοσμίκευση του Λόγου και όχι την εκκοσμίκευση,δηλαδή τη σχετικοποίηση της ουσίας του χριστιανικού μηνύματος,όπως θα λέγανε και οι "ακραιφνείς θεολόγοι".

Ν.Α. Λάμπης είπε...

Καλό μήνα!

Μπορεί αυτός να «Αληθώς Ανέστη», τα υπόλοιπα όμως είναι φτιαξιά της Α.Λ.Ο.Γ.Α.Θ.
Έτσι νομίζω.

Ενώστε τη φωνή σας μαζί μου, να παραιτηθεί ο κ. Χηνοφώτης, διότι εμφάνισε ΜΕΙΩΣΗ των θανάτων σε τροχαία κατά 16%, τη στιγμή που είχαμε ΑΥΞΗΣΗ κατά 29% !!!
Περισσότερα στο blog μου.
Ευχαριστώ εκ των προτέρων.

akrat είπε...

Χριστός Ανέστη για σας και τους αγαπητούς ομοιδεάτες σου κε καπιταλιστικό κομούνι...
Αναμένω με αγωνία την αυριανήν ημέρα που στην εργασία μου θα μελτήσω με ΠΡΟΣΟΧΗ το κείμενό σου.
ΚΑΙ ΘΑ ΤΟ ΚΑΝΩ...

Elias είπε...

Πολύ εύστοχη η προβληματική σου φίλε(ρίξε μια ματια στο τελευταίο μου blog αν θές).Εχει και ένα βαθύτερο νόημα το ερωτηματικό σου περί Αναστάσεως: την σχέση της μικροφυσικής της εξουσίας με τον Θάνατο,όπως αυτή η σχέση ''κάθεται''στον ανθρώπινο ψυχισμό.Τί εννοώ:αν ο Χριστός υπήρξε και τελικά υπήρξε δυο φορές, τοτε γιατί την δεύτερη φορά δεν ήταν ριζοσπαστική η παρέμβαση του στα ανθρώπινα ,όπως την πρώτη φορά.Κοινώς, γιατί αν συνέβη Θάνατος και Ανάσταση, η μετά Ανάσταση εποχή δεν είχε την πρό Αναστάσεως πολεμική στην τότε Ρωμαική εξουσία...

spirosvii είπε...

Γειά σου Φίλε ΚΑΠ ΚΟΥΜ διάβασα το κείμενο σου και με έβαλες σε σκέψεις, μου άρεσε πολύ που προσπάθησες και πιστεύω το κατάφερες αρκετά καλά να αναλύσεις το νόημα αυτών των ημερών. Προσωπικά πιστεύω στους 12 θεούς αλλά εξίσου και στον Θεό των χριστιανών. Δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να απορρίψω κάποιον από τους δυο. Δυστυχώς αυτήν την άποψη μου δεν την συμμερίζεται πολύς κόσμος αλλά εγώ δεν έχω πρόβλημα να την λέω ανοιχτά και χωρίς να ντρέπομαι. Οι λόγοι είναι πολλοί και αρκετά προσωπικοί (τρελαμένος με την μυθολογία από μικρός, αλλά και το να ζητήσω κάτι από το Θεό και να γίνει η επιθυμία μου πραγματικότητα με αληθινή μετάνοια, και μια μικρή βοήθεια από μένα) Σε ευχαριστώ που όποτε (δυστυχώς όχι συχνά) διαβάζω κάτι διαφορετικό, μ'αρέσει που έχεις το δικό σου, το προσωπικό στίγμα εδώ στα blogs. Χρόνια πολλά!

spirosvii είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Ανώνυμος είπε...

Βασικέ Μέτοχε σου απάντησα για την σημείωση σου και στο δικό σου ιστολόγιο: Η κάθε εξουσία πάντα θα έχει ανάγκη "φρέσκιες ιδέες". Από την άποψη της ιστορίας των Ιδεών, το ερώτημα είναι, αν παρά το "πακετάρισμά" τους, αυτές έχουν μια εσωτερική δυναμική αντίστασης.
Ελλίας, ίσως το αντισχόλιο μου αυτό σε καλύπτει. Αν εννοείς ότι ο "αναστημένος" Χριστός των Ευαγγελίων απηχεί μια εκ των υστέρων επεξεργασία των εκκλησιαστικών θεσμών που είχαν αρχίσει ήδη να συμβιβάζονται, μια μόνο φιλολογική παρατήρηση: Λέει Ο Χριστός στους δικούς του να μετεφέρουν το Κήρυγμά του στα πέρατα της Οικουμένης, αυτό που έκανε πριν τη Σταύρωση με όλα τα ριζοσπαστικά στοιχεία.
Έχω διαβάσει πολλά άρθρα του Λίποβατς για την σχέση Θρησκείας- Πολιτικής, πρέπει να αγοράσω και τα 2 αυτά βιβλία που προτείνεις σίγουρα.
Σοφία αυτό με το έμβρυο δεν είναι δικό μου, κάπου αλλού το διάβασα αλλά δεν θυμάμαι που.
Μανιτάρι οι 2 προτάσεις σου:
"Η κίνηση στην ιστορία δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς αυτεξούσιο, χωρίς αμφισβήτηση, χωρίς τόλμημα.....
Κατά τη γνώμη μου το ακροζύγισμα μεταξύ αμφισβήτης και παραδοσης αποτελεί Λυδία λίθο προς την πορεία προς την ολόπλευρη ολοκλήρωση του ανθρώπινου είναι"
είναι ρητά πραγματικάχρήσιμα για όλους μας που ευθυνόμαστε για την πολιτιστική και πνευματική στασιμότητα.
Λάμπη θα έρθω
Ακράτ περιμένω!

Ανώνυμος είπε...

ΡΕ ΣΠΥΡΟ
δεν χρειάζεται να πιστεύεις στο δωδεκάθεο για να ακολουθάς την αρχαία ελλάδα. Το πεντόσταγμά της (και όχι η κλασσικίζουσα καρικατούρα της) βρίσκεται στον λαϊκό μας πολιτισμό.

ΓΝΩΣΤΟΙ, ΦΙΛΟΙ, ΓΕΙΤΟΝΟΙ

η δύναμη σου θάλασσα, η θέλησή μου βράχος

η δύναμη σου θάλασσα, η θέλησή μου βράχος





Πρόληψη επί της Ουσίας

ΛΕΦΤΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ!!!

ΛΕΦΤΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ!!!
δούρειος άνεμος του ΠΕΤΡΟΥ ΖΕΡΒΟΥ

ΙΣΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ για όλα τα παιδιά που γεννιούνται στην Ελλάδα

ΙΣΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ για όλα τα παιδιά που γεννιούνται στην Ελλάδα
http://www.kounia.org/

"ΔΕΝ ΦΟΒΑΜΑΙ ΤΙΠΟΤΑ, ΔΕΝ ΕΛΠΙΖΩ ΤΙΠΟΤΑ, ΕΙΜΑΙ ΛΕΥΤΕΡΟΣ!"

"ΔΕΝ ΦΟΒΑΜΑΙ ΤΙΠΟΤΑ, ΔΕΝ ΕΛΠΙΖΩ ΤΙΠΟΤΑ, ΕΙΜΑΙ ΛΕΥΤΕΡΟΣ!"
Νίκος Καζαντζάκης... Κι όμως σήμερα ταιριάζει κι εδώ!

Αρχειοθήκη ιστολογίου