Αντι-Τσουκνίδα

"Έμεινες ταμπουρωμένος στην ακτή,
σ’ ένα χαντάκι μες την άμμο.
Οι θάλασσες σου γίναν’ ένα τίποτα
κι η στάχτη η προφητική αφάνισε
τ’ αδέσποτα μαλλιά σου ..."

Αναγνώστες

Δευτέρα, Δεκεμβρίου 01, 2008

Πολιτικοί και Πολιτικάντηδες για το μάθημα των Θρησκευτικών

Στο Ιστολόγιο αυτό, εδώ και πολύ καιρό, να μην πω πριν από χρόνια και πολλές φορές σε ανύποπτο χρόνο, είχα γράψει για το θέμα του μαθήματος των θρησκευτικών, είτε ως αυτόνομο άρθρο, είτε εντός άλλων που αφορούσαν τα θέματα σχέσεων Εκκλησίας- Κράτους.

Όταν ξέσπασε το θέμα με τις γνωστές εγκυκλίους Στυλιανίδη, θεώρησα πως είναι ένας τρόπος για να στρέψει αλλού η κυβλέρνηση το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης, για να μειωθεί η ένταση της κοινωνικής έκρηξης και δεν ασχολήθηκα σχεδόν καθόλου από το μπλογκ μου.

Έλα όμως, που ο θύτης και το θύμα- αυτά είναι συνήθως κοντά- γυρνάνε πάντα στον τόπο του εγκλήματος και έτσι, να είναι καλά το Μανιτάρι του Βουνού, μου έδωσε πολλές φορές την ευκαιρία να ξεσπαθώνω ως σχολιαστής ενάντια στις «εκατέρωθεν βαριές μυλόπετρες» των φουνταμενταλισμών (θρησκευτικών και αθεϊστικών).

Ήρθε και το καλοζυγιασμένο άρθρο του συνταγματολόγου Σωτηρέλη στο Βήμα (με το οποίο ακόμα και να διαφωνεί κάποιος σε λεπτομέρειες, δεν μπορεί να μην αναγνωρίσει ότι σε γενικές γραμμές, έτσι όπως τα γράφει, έπρεπε να έχουν τα πράγματα σε μια ευνομούμενη χώρα) και έτσι αποφάσισα να ασχοληθώ ξανά σοβαρά, εκτεταμένα και θέλω να πιστεύω ψύχραιμα με το θέμα, δίκην «ανατροφοδότησης»..

Η δική μου θέση είναι ήδη γνωστή και υπαγορεύεται από αυτό που πρεσβεύω -όχι κόντρα στους άλλους, αλλά σε διάλογο μαζί τους:
Από την ανάγκη να μη χαθεί το μάθημα, όχι από επαγγελματική διαστροφή ή συμφέρον, αλλά γιατί νομίζω ότι μπορεί να συμβάλει στην εγκύκλια αγωγή των νέων, αν γίνει με σωστό και σύγχρονο τρόπο.
Επίσης από την ανάγκη
να πιεστεί η Εκκλησία και να λειτουργήσει ως Κοινότητα ενεργών μελών, έστω κι αν η Κοινότητα αυτή δεν αφορά -και δεν μπορεί να αφορά σε μια ζώσα πολιτισμική δυναμική- το σύνολο της Κοινωνίας.

Από εδώ και κάτω όμως, θέλω όμως να μπω στο πετσί των ανθρώπων που καλούνται να πάρουν αποφάσεις, θα προσπαθήσω να σκεφτώ Πολιτικά:

1 Αν ήμουν πολιτικός, σαν και τους περισσότερους σημερινούς, σίγουρα θα προσπαθούσα, όσο γίνεται αθόρυβα να οδηγήσω την κατάσταση σε «ομοσπονδοποίηση». Δηλαδή σε πολλαπλά ομολογιακά μαθήματα , με ένα εναλλακτικό μάθημα ηθικής ή ιστορίας θρησκειών, το οποίο θα μπορούσαν να το κάνουν και άλλοι κλάδοι π.χ. Φιλόλογοι Δεν χωρά καμία αμφιβολία ότι αυτό είναι η χαρά του Πολιτικάντη: Έτσι και τις εκκλησιαστικές ψήφους δεν χάνει, και βάζει κι άλλους στο παιγνίδι, π.χ. Παπικούς Νούντσιους, με τους οποίους μπορεί να κάνει «νταραβέρι», μοιράζοντας την «πίτα». Και πάντα θα είναι χρήσιμος ως διαιτητής, «κρατώντας ταυτόχρονα το καρπούζι και το μαχαίρι».... "Ψωμοτύρι"για την κάθε διεφθαρμένη εξουσία οι φανατισμένοι πολίτες με πράγματα που μπορούν να τους χωρίσουν την ώρα που έπρεπε να είναι μαζί: Καλή ώρα οι εκατέρωθεν φουνταμενταλισμοί θρήσκων και άθεων, «Διαίρει και Βασίλευε» ο στόχος!! Δεν μπορώ λοιπόν να μη εξεγείρομαι, όταν ακούω το γνωστό τσιτάτο περί Νέας Τάξης κλπ. κλπ.. Τη Νέα Τάξη εξυπηρετούν οι δώθε- κείθε «Ταλιμπάν»!

Αν ήμουν δημιουργικός πολιτικός τώρα, θα εξέταζα τα παρακάτω δεδομένα:

Α. Το υπάρχον στελεχιακό δυναμικό των καθηγητών θρησκευτικών, αλλά και όλους τους άλλους που έχουν την ελπίδα να ασκήσουν κάποτε ένα λειτούργημα. Βέβαια (για να είμαι δίκαιος) μαζί με αυτή την πραγματικότητα θα εξέταζα και τη δυνατότητα που έχει αυτό το στελεχιακό δυναμικό να ανταποκριθεί στον αναβαθμισμένο ρόλο που θέλω να ζητήσω από αυτό.

Β. Την ανάγκη να δώσω τη δυνατότητα στους νέους, στις δύσκολες εποχές που έρχονται να καταλαβαίνουν ένα σημαντικό κομμάτι της πολιτιστικής και κοινωνικής πραγματικότητας και ταυτόχρονα να συνυπάρχει, να διαλέγεται, ακόμα και να συγκρούεται δημιουργικά.

Γ. Για να είμαι πάλι ρεαλιστής θα εξέταζα και την περίπτωση να καταργήσω το μάθημα και τον παραπάνω παιδαγωγικό στόχο, την γνωριμία δηλαδή με τον υπάρχοντα θρησκευτικό πολιτισμό, να τον εξυπηρετήσω μέσα από άλλα ανθρωπιστικά μαθήματα. Ας μη ξεχνάμε ότι μια περιοχή που με βάση την σημερινή νοοτροπία είναι πολύ σημαντική, η περιοχή της οικονομίας, δεν έχει αυτή την παρουσία καθ’ όλη την διάρκεια της εγκύκλιας εκπαίδευσης την οποία έχουν τα θρησκευτικά, παρόλο βέβαια που το σχετικό μάθημα είναι εξεταζόμενο στις γενικές εισαγωγικές εξετάσεις .

Βέβαια σε αυτή την περίπτωση, θα έπρεπε να εξασφαλίσω την μετεκπαίδευση του στελεχιακού μου δυναμικού και να δώσω μεγάλες ευκαιρίες για αλλαγή ειδικότητας στο στελεχιακό δυναμικό που περιμένει. Δεν μπορώ να κάνω αλλαγές, χωρίς να φροντίζω για τις παράπλευρες απώλειες. Ας μην ξεχνάμε, οι Μητροπόλεις, είναι τα μόνα ΝΠΔΔ , που, παρά τη δυνατότητα που έχουν πολλές να αυτοχρηματοδοτήσουν τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, δεν υποχρεώθηκαν σχεδόν ποτέ να προσλάβουν ειδικό προσωπικό με αξιοκρατικές διαδικασίες. Αντίθετα έγιναν τα «αλήστου μνήμης ιερά πανεπιστήμια» με στόχο η θεσμική εκκλησία να αυτό-εκπαιδεύει τα στελέχη της, για να μη «μαγαριστεί» από την Κοινωνία..

Στην τελευταία περίπτωση ο πολιτικός μας θα είναι απλά δίκαιος. Όμως ο δημιουργικός πολιτικός διορθώνει, αναπτύσσει, βελτιώνει και δεν γκρεμίζει χωρίς λόγο.

Φρονώ, ότι η πιο μετρημένη από όλες τις πλευρές κίνηση, η κίνηση που λαμβάνει υπόψη όλο το background θα ήταν να μετατραπεί το μάθημα σε “ενιαίο- θρησκειολογικό”, εννοείται με χωροχρονικό εντοπισμό. (Και αν τρομάζει κάποιους η λέξη «θρησκειολογία», θα μπορούσε να λέγεται περιφραστικά: «Πολιτιστικό, μη ομολογιακό μάθημα σχετικό με τον υπαρκτό θρησκευτικό πολιτισμό της Ελλάδας σήμερα και τα προβλήματά του.» ). Δεν είναι τυχαίο, ότι ακόμα και ο συνταγματολόγος Σωτηρέλης αυτή προκρίνει.

Αυτή όμως η απόφαση πρέπει να έχει κάποιες συνέπειες για να είμαστε σωστοί.

Πρώτα από όλα την υποχρεωτική και γενναία επιμόρφωση των ήδη υπηρετούντων θεολόγων, οι οποίοι- ας μη γελιόμαστε, ειδικά όσο πάει κανείς πιο πίσω και ανάλογα το τμήμα που έχει καθένας τελειώσει- χρειάζονται αναβάθμιση των εφοδίων τους. Επίσης πρέπει να ζητηθεί από τα θεολογικά τμήματα, να αναπροσαρμόσουν το πρόγραμμα σπουδών τους, ή τουλάχιστον να μπει ένα πλαίσιο μαθημάτων, έστω κατ’ επιλογήν, τα οποία θα είναι απαραίτητα προκειμένου να γίνει κάποιος εκ των αποφοίτων εκπαιδευτικός.

Υπάρχει κάποιο κόστος οικονομικό, αλλά αυτό είναι απείρως μικρότερο σε σχέση με τις άλλες δυο πιθανότητες, δηλαδή απάλειψη του μαθήματος και «ομοσπονδοποίηση».

Επίσης, φρονώ, ότι άμεσα μπορεί να γίνει τόσο η επιμόρφωση (με μίμηση του πλαισίου που έγινε η εξομοίωση στην πρωτοβάθμια), αλλά και η αναβάθμιση του προγράμματος σπουδών στις σχολές. Απλά τομείς που το συντηρητικό κατεστημένο πολεμά π.χ. Θρησκειολογία, Κοινωνιολογία της Θρησκείας κλπ, Οικουμενική Κίνηση, Διαθρησκειακός Διάλογος, αλλά και σύγχρονες Βιβλικές Σπουδές θα αποκτήσουν μεγαλύτερο βάρος στην συνισταμένη των μαθημάτων. Δεν νοείται απόφοιτος Θεολογικής Σχολής σήμερα στην Ελλάδα που να μη γνωρίζει πολύ καλά και τα θέματα του Ισλάμ. Σε παλιότερο άρθρο μου είχα γράψει πως φαντάζομαι την εγκύκλια ύλη.

Τέλος θα προσπαθούσα να πείσω την σπασμωδικά αντιδραστική Εκκλησία, γιατί είναι και προς όφελός της μια τέτοια κίνηση: Ο νέος και η νέα μέλη της, θα ζήσουν μέσα σε αυτή την πολύμορφη και πολυτασική κοινωνία. Γνωρίζοντας σωστά όλο το θρησκευτικό πλαίσιο μαζί με την παράλληλη γνώση βασικών σημείων της Ορθοδοξίας, ίσως έχουν την «περιέργεια» , ας το πούμε έτσι, να γνωρίσουν από πιο κοντά αυτή τη πραγματικότητα. Οι ενορίες βέβαια θα πρέπει να είναι προετοιμασμένες για να προσφέρουν αυτήν την δυνατότητα. Μη ξεχνάμε ότι τα άτυπα εθελοντικά «σχολεία» για τους νέους έχουν μεγαλύτερη σημασία. Δεν μιλάμε βέβαια για τα κατηχητικά. Η Εκκλησία είναι Κοινότητα και την γνωρίζεις συμμετέχοντας…

Αυτά προς το παρόν, περιμένω τις απόψεις σας..


Udate 4/12: Μετά από αυτή την απόφαση του ΣτΕ, αν οι καθηγητες θρησκευτικών θέλουν να λένε ότι έχουν επαγγελματική και επιστημονική ταυτότητα, καθώς και εργασιακά δικαιώματα όπως δικαιούνται σαν όλους τους ανθρώπους, πρέπει να ασκήσουν κάθε πίεση υπέρ του ενιαίου μη ομολογιακού πολιτιστικού μαθήματος."Καιροί ου μενετοί"

15 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Ομολογώ ότι μου άρεσε το θέμα σου. Η συζήτηση δεν θα σταματήσει.

Ευχαριστώ για την αναφορά σου στο ΜτΒ.

lakis είπε...

Μεγάλο θέμα. Προσωπικά υποστηρίζω ότι αν δεν θέλουν να καταργηθεί εντελώς το μάθημα, πρέπει να το αλλάξουν ώστε να αποκτήσει ισορροπία. Να μιλά δηλαδή για όλες τις θρησκείες, χωρίς να αφήνει απ' έξω τις παρασπονδίες που έγιναν στο όνομά τους.

Ναπoλέων είπε...

@ Καπ. Κουμμ.
Καλό μήνα!
Και καλό κουράγιο, ειδικά σε σένα, που μετά το δεύτερο συνθετικό του ψευδώνυμού σου φαίνεται πως καταρρέει και το πρώτο. Τουλάχιστον θα μπορούμε να περιγελάμε όσους ξανατολμήσουν να μάς τον πλασσάρουν ως μονόδρομο...

Η ήπια και πολύπλευρη παρουσίαση του θέματος που έκανες, είναι νομίζω ένα καλό βήμα.
Έστω και με την επαναλαμβανόμενη εισαγωγή «αν ήμουν πολιτικός»..., που εμένα μέ κάνει να βγάζω σπυράκια, όταν δεν προσδιορίζεται το περιεχόμενο του όρου, οπότε αναγκαστικά υπονοείται ο ...τρέχων «πολιτικός πολιτισμός» μας.

Ως προς την ουσία του θέματος, θα συμφωνήσω μόνον με την εκδοχή "διάσπασης-προσάρτησης" των «Θρησκευτικών» σε Ιστορία και Ηθική.

Ηθική όμως η οποία να αναφέρει π.χ. και τους ανιμιστές (ή όπως αλλοιώς αποκαλούνται) Ινδιάνους, που δεν σκότωναν περισσότερα ζώα από όσα χρειάζονταν για να συντηρηθούν... Κι αυτό όχι γιατί δεν είχαν ...καταψύκτες βέβαια.

Και Ιστορία που να παραλληλίζει την δια σφαγής επιβολή του χριστιανισμού (μωαμεθανισμού κλπ) κάποτε με την δια σφαγής επιβολή της ...δημοκρατίας τώρα.

αγάπη-αφοπλισμός-ειρήνη
Ναπολέων

Ανώνυμος είπε...

Ναπολέων εννοείται ποιός είναι ο πολιτικός για μένα, ο άλλος είναι πολιτικάντης. Για την ουσία του θέματος, δεν εξηγείς γιατί επιλέγεις την διάσπαση. οι προβληματισμοί αυτοί που βάζεις μια χαρά ταιριάζουν στο πλαίσιο που έβαλα σε παλαιότερο ποστ, το οποίο τώρα το έχω προσαρτήσει ως λινκ.
Λάκη, αυτό που πραγματικά με στεναχωρεί είναι ότι ως πρώτη σκέψη-όχι μονο σε σένα- έρχεται η κατάργηση..
Προσωπικά πρέπει να ήμουν τυχερός, είχα στο σχολείο θεολόγους ανοιχτά μυαλά..
Αργότερα βέβαια γνώρισα κάτι απολιθώματα (ξέρεις "σωτήρ- οδοστρωτήρ",) και λέω άν αυτοί ήταν στο σχολείο θα κάνανε μεγάλη ζημιά! Και να που έγινε...
Μανιτάρι περιμένω συζήτηση, εγώ στο κονάκι σου έκανα αρμένικη βίζιτα

Ανώνυμος είπε...

Είναι δυνατόν να πιεστεί η Εκκλησία να λειτουργήσει ως κοινότητα ενεργών μελών; Κάτι μάλλον άλλο θα εννοείς εδώ. Είτε υπάρχει η Εκκλησία στην οριζόντια διάστασή της ως κοινότητα είτε δεν υπάρχει. Προσωπικά, δεν αισθάνομαι αυτή τη κοινοτική σχέση. Θα το ήθελα, αλλά δεν τη νιώθω. Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι μια θεωρητική κατασκευή η όλη ιστορία. Αλλά, προσοχή, μπορεί να έχει ωραιοποιηθεί η εικόνα, και να τροφοδοτεί ιδεολογικά τους πιστούς. Και μόνο...

Έρχομαι στα θέματα που θέτεις, πάρα πολύ ζεστά και παθιασμένα, δηλαδή με ουσιαστικό ενδιαφέρον.

Α. Πολλαπλά ομολογιακά μαθήματα.
Χμμμμ Φαντάζομαι ότι αστειεύεσαι. Αλλά εγώ το παίρνω σοβαρά. Και λέω, κάτι δεν μου κάθεται, επειδή πιστεύω ότι, σήμερα, πλέον, όποιος θέλει κατήχηση, ε, ας τη βρει αλλού. Όχι στο δημόσιο σχολείο. Αντί αυτού, του ομολογιακού, είμαι βέβαιος ότι μπορεί να γίνουν συναρπαστικά μαθήματα με θρησκειολογικό προσανατολισμό, τα οποία σίγουρα θα αγγίξουν τη θρησκειακή πολυχρωμία του σύγχρονου ελληνικού σχολείου.

Β. Τα θρησκευτικά ως μάθημα πολιτισμού και αυτοσυνειδησίας σε πολλά επίπεδα, με βρίσκει σύμφωνο. Και πρέπει να πω ότι οι θεολόγοι που ένιωθαν ότι δεν «τραβούσε» η ομολογιακή διάσταση της διδασκαλίας, εκεί κατέφευγαν: στην παρουσίαση μιας παράδοσης μέσα από τα επιτεύγματα και τις διατυπώσεις σε μορφές πολιτισμού. Και από αυτή την πλευρά, μπορούν να προκύψουν γοητευτικές αναγνώσεις και προσεγγίσεις.

Γ. Η κατάργηση είναι μια δυνατότητα η οποία θα έβρισκε στον τόπο μας πάρα πολλές αντιδράσεις. Ωστόσο, εάν, σήμερα, το μάθημα γίνεται με τρόπο και μέθοδο αναχρονιστική, ιδεολογικά, προκαλεί σύγχυση, μάλλον, ακυρώνεται στην πράξη από όσους εκπαιδευτικούς δεν έχουν την ευφυία να το μεταλλάξουν και να το μεταμορφώσουν κόντρα σε άνωθεν εντολές και σχολικά προγράμματα.

Σε κάθε περίπτωση να μη ξεχνάμε ότι από τον 19ο αιώνα το συγκεκριμένο ομολογιακό μάθημα ήταν στην υπηρεσία ενός συγκεκριμένου κρατικού μηχανισμού, που εξυπηρετούσε αποκλειστικά ηθικοδιδακτικούς σκοπούς, τη στιγμή που η ελληνική οικογένεια εμπιστευόταν το σχολείο ως τη νταντά των τεκνίων της. Αυτός ο χαρακτήρας του μαθήματος ΔΕΝ άλλαξε.

Και, ακόμη, πιστεύω ότι περαιτέρω εξέλιξη θα μπορούσε να προκύψει, εφόσον η Εκκλησία μπορούσε να ασκήσει ουσιαστική αυτοκριτική. Επειδή, κάτι τέτοιο είναι just a dream, θα έλεγα ότι πραγματικές παρεμβάσεις μπορούν να έχουν οι θεολόγοι και οι συσσωματώσεις τους. Άντε και ένας ιεράρχης. Λες να είναι 2;

Ανώνυμος είπε...

Αρντάλιον, δεν θα έβγαζα, ούτε θα πρόσθετα τίποτα σε όσα έγραψες...
Μια μόνο διεκρίνηση. Το "πιεστεί", ας ερμηνευτεί "υποβοηθηθεί" ή ακόμα καλύτερα να υποβοηθιέται για το αντίθετο.
Η κοινοτική διάσταση υπήρξε ως ένα σημείο στο ξεκίνημα, θα έλεγα ότι από το Βυζάντιο και δώθε παρουσιάζει σοβαρά προβλήματα και από την εποχή της αστικοποίησης έχει καταρρεύεσει. Αυτό οφείλεται στο ότι το οργανωτικό της σχήμα -κάτι σαν τα οστά και τα νεύρα ενός ανθρώπου- εχει μεταλλαχθεί, έχει γίνει καρκινικός ιστός, που αντί να θρέφει την εκκλησιαστική κοινότητα... τη σκοτώνει (Τουλάχιστο εμείς "οι έχοντες ελπίδα" που λέει κι ο Παυλάκος, πιστεύουμε ότι δεν μπορεί να την ξεκάνει εντελώς..).
Σίγουρα και κάποιοι νεορθόδοξοι την έννοια της κοινότητας, την έκαναν και ιδεολόγημα.
Αυτό που μπορεί να προστατεύσει όμως από την τελευταία παγίδα, είναι ότι δεν ζητά κανείς επιστροφή στο παρελθόν, ΑΛΛΑ ΝΕΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ με βάση την μελέτη του παρελθόντος...
Και κάτι τελευταίο, τα προβλήματα θα ήταν λιγότερα, αν είχαν ξυπνήσει πραγματικά οι συσσωματώσεις των θεολόγων..

Ανώνυμος είπε...

Λάθος στην πληκτρολόγηση που αλλάζει το νόημα αντί "...ή ακόμα καλύτερα να υποβοηθιέται για το αντίθετο..."
διάβαζε:
"...ή ακόμα καλύτερα να ΜΗΝ υποβοηθιέται για το αντίθετο..."

Ανώνυμος είπε...

Η Εκκλησία ως οργανισμός είναι αδιανόητος χωρίς την κοινοτική της διάσταση, και θεολογικά δεν υφίσταται θέμα, γιατί σε καμιά περίπτωση δεν τίθεται θέμα ποσότητας πιστών. Η ζύμη υπάρχει, είναι εκεί. Για αυτό μίλησα, για οριζόντια διάσταση, και συγκεκριμένα στα καθ᾽ ημάς.

Πάντως, όσο το ψάχνει κανείς, και μιλάω για όσα έχουν γραφεί περί κοινοτήτων, τόσο έρχεται αντιμέτωπος με κατασκευές αντιλήψεων...

Σχετικά με τη ΝΕΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ που λες, μελετώντας το παρελθόν... μέγα θέμα. Σε όσες προσπάθειες σύγχρονες γνωρίζω εμφωλεύει ο σχηματισμός σωματείου εκλεκτών και club πιστών, παρά κοινότητα ανοιχτή στη ζωή και στον κόσμο...

Ανώνυμος είπε...

ardalion, δεν αμφισβητώ ότι η ζύμη υπάρχει, αλλιώς δεν θα έγραφα ούτε τούτες τις γραμμές.
Νομίζω από τα γραπτά μου φαίνεται πως δεν προτείνω κλάμπ εκλεκτών, αλλά ακριβώς "κοινότητα ανοιχτή στη ζωή και στον κόσμο", όπως λες και εσύ.
Οι ιδεολογικές κατασκευές στον χώρο της θεολογίας προκύπτουν συχνά από αντικειμενοποιήσεις συγκεκριμένων στιγμών και μορφών της ιστορικής πορείας της εκκλησίας που εμποδίζουν την ερμηνεία του ευαγγελίου στις νέες συνθήκες.
Ίσως ο όρος "νέα δημιουργία" να μην είναι θεολογικά ακριβής (ίσως ακριβέστερος να ήταν επαν- ερμηνεία), αλλά ο ζωντανός λόγος ενός μπλογκ παρασύρει..
Πάντως σε ευχαριστώ για τις καίριες παρατηρήσεις σου που μου δίνουν τη δυνατότητα να "μπω πιο μέσα"..

ο δείμος του πολίτη είπε...

Συμφωνώ απολύτως με το κείμενο και το πνεύμα σου. Διευκρινίζω όμως ότι διατηρώ επιφυλάξεις για το μάθημα της θρησκειολογίας. Ένα θρησκειολογικό μάθημα -ακόμα και αν εξετάζει χωροχρονικά το θέμα- απομακρύνει κάθε σχέση της θρησκείας με την ίδια την κοινωνία όπως διαμορφώθηκε ιστορικά και ακόμα με τη λαογραφία. Ορθότερο θα ήταν ένα ειδικότερο μάθημα λαογραφίας-θρησκειολογίας-ιστορικής κοινωνιολογίας, που και τον ιδεολογικό τομέα θα εξέταζε και τον κοινωνικό-ιστορικό.

Ανώνυμος είπε...

Δείμε,
Πάντα στο σχολείο και όχι μόνο, καθιερώντας ένα μάθημα κινδυνεύεις να χάσεις κάποιες "συνδέσεις".
Με την δήλωση ότι οι συσχετίσεις που θέτεις κατά το δυνατό θα μπορούσαν να ληφθούν υπόψη και ότι η διαθεματικότητα είναι πάντα ένα ζητούμενο του σχολείου, επιμένω στην πρόταση...(χι χι)

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Αυτές τις μέρες έγινε πολύ συζήτηση και στη Θεολογική Σχολή Αθηνών.
Ήρθε κι ένας Γερμανός καθηγητής Παν/μιου που ανέλυσε όλα τα συστήματα διδασκαλίας των θρησκευτικών στα διάφορα ομοσπονδιακά κράτη της χώρας του.
Ανέπτυξε τα υπέρ και τα κατά κάθε συστήματος... Προσωπικά, κατέληξα στο συμπέρασμα πως το μάθημα πρέπει να παραμείνει υποχρεωτικό, χωρίς "ομοσπονδιοποίηση" αλλά όχι ομολογιακό ούτε αυστηρά θρησκειολογικό.
Το ιδανικό θα ήταν να μετατραπεί κυρίως ως μάθημα πολιτιστικό και ανθρωπιστικό με έμφαση στην προώθηση της καταλαγής και ειρήνης μεταξύ θρησκειών και λαών...

Ανώνυμος είπε...

O όρος θρησκειολογικός σε αυτή την συζήτηση χρησιμοποιείται ως αντιδιαστολή του ομολογιακού δεν σημαίνει ότι το μάθημα θα είναι μια επιτομή της πανεπιστημιακής "Ιστορίας των Θρησκειών". Πρέπει να είναι ένα μάθημα κατ΄εξοχήν θεματικό δηλαδή "Ανθρωπος και Θεός", "Θεός και Κόσμος", "Θρησκεία και Κοινωνία", "Φύλλο και Θρησκεία" κλπ κλπ αξιοποιώντας στοιχεία Θρησκειολογίας, Κοινωνιολογίας και Ψυχολογίας της Θρησκείας, Εννοείται στοιχεία του Βιβλικού Πολιτισμού(Χριστιανοί- Εβραίοι και Ισλάμ), θρησκευτικής Λαογραφίας, αλλά και διδαχών των βασικών θρησκειών. Επίσης είναι αναγκαίο να υπάρχει χωροχρονικός εντοπισμός δηλαδή δεν είναι δυνατόν στην Ελλάδα να μην ασχοληθείς με την Ορθοδοξία, όχι στατικά, αλλά σε σχέση με τα θέματα του σήμερα.
Για παράδειγμα τόση Εκκλησιαστική ιστορία διδάσκονται σήμερα τα παιδιά, αλλά παρόλα αυτά μένει περιθωριοποιημένη η γόνιμη πόλιτιστική σχέση Βυζαντινής Ορθοδοξίας και Αραβικού Ισλάμ. Αυτό ένα τέτοιο μάθημα θα το έκανε σημείο αιχμής.
Επί της ουσίας συμφωνώ "Το ιδανικό θα ήταν να μετατραπεί κυρίως ως μάθημα πολιτιστικό και ανθρωπιστικό με έμφαση στην προώθηση της καταλαγής και ειρήνης μεταξύ θρησκειών και λαών...", απλά εξειδικεύω.
Αλλά μια και έχεις επαφές με τη Θεολογική γιατί δεν ξεσηκώνεις εκεί τα παιδιά. Αν δεν το πάρουν πάνω τους, τόσο που να γίνουν θέμα στο Υπουργείο Παιδείας και στην Αρχιεπισκοπή σε λίγο η σχολή τους εκτός από κοτσίδες θα αφορά αργόσχολους που ενδιαφέρονται με υπαρξιακά ενδιαφέροντα..
Καλό αυτό, αλλά κάποια στιγμή το κράτος που όλα τα μαζεύει θα το μαζέψει κι αυτό!

vasikos metoxos είπε...

Αφού λοιπόν μεγαλώσαμε εμείς και όσες άλλες γενιές με την εβραική μυθολογία που μας την βάφτισαν "θρησκευτικά" η συζήτηση περνά στη φάση των προσωπικών δεδομένων. Δυστυχώς "είμεθα έθνος ανάδελφον" και μέχρι να το εμπεδώσουμε θα φάμε πολλά ρόνια στη μάπα το "ελλάς ελλήνων χριστιανών"...

Ανώνυμος είπε...

αχ, βασικέ η χτεσινή νύχτα -του φόνου του 15χρονου- ήρθε να δείξει ποιο είναι το θέμα της Παιδείας μας!!

ΓΝΩΣΤΟΙ, ΦΙΛΟΙ, ΓΕΙΤΟΝΟΙ

η δύναμη σου θάλασσα, η θέλησή μου βράχος

η δύναμη σου θάλασσα, η θέλησή μου βράχος





Πρόληψη επί της Ουσίας

ΛΕΦΤΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ!!!

ΛΕΦΤΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ!!!
δούρειος άνεμος του ΠΕΤΡΟΥ ΖΕΡΒΟΥ

ΙΣΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ για όλα τα παιδιά που γεννιούνται στην Ελλάδα

ΙΣΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ για όλα τα παιδιά που γεννιούνται στην Ελλάδα
http://www.kounia.org/

"ΔΕΝ ΦΟΒΑΜΑΙ ΤΙΠΟΤΑ, ΔΕΝ ΕΛΠΙΖΩ ΤΙΠΟΤΑ, ΕΙΜΑΙ ΛΕΥΤΕΡΟΣ!"

"ΔΕΝ ΦΟΒΑΜΑΙ ΤΙΠΟΤΑ, ΔΕΝ ΕΛΠΙΖΩ ΤΙΠΟΤΑ, ΕΙΜΑΙ ΛΕΥΤΕΡΟΣ!"
Νίκος Καζαντζάκης... Κι όμως σήμερα ταιριάζει κι εδώ!

Αρχειοθήκη ιστολογίου