Είμαι θυμωμένος που ένα πολύ δευτερεύον θέμα ξαναβγήκε δυναμικά στον ειδησειογραφικό "αφρό".
Και είναι πολύ δευτερεύον γιατί σχολικά βιβλία ιστορίας θα γραφτούν και θα ξαναγραφτούν, αλλά δεν είμαι σίγουρος -μέσα στο γενικότερο χάλι της παγαλίζουσας παιδείας- τι θα αφήσουν από τα νάματά τους στους μαθητές..
Από τη αρχή που είχε βγει το θέμα, έλεγα δεξιά και αριστερά, ότι σε τέτοια μαθήματα, Ιστορία, Πολιτική Οικονομία, Θρησκευτικά, Κοινωνονιολογία κτλ, ότι και κατευθύνσεις να δώσεις, αυτό που τελικά θα μείνει στον μαθητή, είναι ο τρόπος της συνάντησής του με την προσωπικότητα του δασκάλου.
Εγώ προσωπικά μπορεί να καταθέσω, το τι μου έμεινε από έναν πολύ συντηρητικό καθηγητή που δίδασκε το γνωστό βιβλίο του Λ. Σταυριανού στην Α' Λυκείου..
Αντίθετα, έχω την εμπειρία του πως ένας ανοιχτόμυαλος θελόγος δίδασκε τη "Δογματική"..
Και να πω άλλη μια φορά τη θέση μου: Με την κατάλληλη επιμόρφωση και αξιοποίηση
του επιστημονικού προσωπικού των σχολείων, δεν χρειαζόμαστε πλέον στον καιρό του
ίντρενετ και των οικιακών τυπογραφείων τα σχολικά εγχειρίδια. Θα τα δημιουργεί ο
κάθε καθηγητής τις ώρες που δεν θα διαδάσκει (και δεν θα κάνει ιδιαίτερα)..
Εννοείται μέσα σε ένα πλαίσιο, να μην μας βγει και ο Εφιάλτης αντιστασιακό
στοιχείο..
Είναι αλήθεια, ότι το γνωστό εγχειρίδιο διαθέτει πάμπολες "αστοχίες", γεγονός που δεν του επέτρεψε να πλησιάσει τελικά τον ουσιαστικό ρόλο του, που ήταν (για μένα ίσως άκαιρα στην Στ' Δημοτικού) η ανανέωση της εθνικής αυτοσυνείδησης μακριά από αυτοκομπασμούς.
Εγώ, που έχω καυτηριάσει τον "Συνωστισμό", νομίζω ότι δικαιούμαι να πω και του "στραβού" το δίκαιο:
Θυμάμαι ένα προεκλογικό φιλμάκι του Παπανδρεϊκού ΠΑΣΟΚ, όπου ξεκινούσε από τον Ρήγα Φεραίο, περνούσε στον Μακρυγιάννη, στον Παύλο Μελλά, τον Βενιζέλο, τον Άρη, τον Μακάριο, τον Γρηγόρη Λαμπράκη, τον Γεώργιο Παπανδρέου, για καταλήξει στον "πράσινο ήλιο"..
Όσο αφελές, αλλά και αθώο ήταν το φιλμάκι που μαρτυρούσε την έλλειψη προοπτικής και την ανάγκη στήριξης σε ένα αξεδιάλυτο παρελθόν, τόσο επικίνδυνη μπορεί να γίνει η συνταγή αυτή αν μεταφερθεί σε άλλο πλαίσιο.
Μπορεί κανείς να συνδιάσει τις πολιτικές δολοφονίες των Μακεδονομάχων και των Ελασιτών, με την αντιφατικότητα του Γ. Παπανδρέου και του Μακαρίου σε κρίσιμες στιγμές, το "ιδιώνυμο του Βενιζέλου, όλα αυτά να τα εμβαπτίσει στο πολιτικό, αλλά ωστόσο μοναχικό, ακτιβισμό προσωπικοτήτων σαν τον Ρήγα και τον Λαμπράκη και να έχει μια "μαύρη σούπα" από προσωπικότητες και καταστάσεις που, η κάθε μια τους ως σύνολο, είχαν μια θετική συνεισφορά στην ιστορία του τόπου.
Όλοι οι λαοί του κόσμου, από τους Ζουλού μέχρι τον λαό του Διαφωτισμού, τους Γάλλους, θέλουν να αισθάνονται την ιστορία τους, ως μια πορεία ανακάλυψης της Ελευθερίας, ως μια γραμμή αγώνων ενάντια σε εσωτερικούς και εξωτερικούς δυνάστες και αυτό είναι θεμιτό, γιατί είναι μια κατά τόπους εμφάνιση της ιστορίας της ανθρωπότητας.
Αλλά η πορεία αυτή δεν είναι , χωρίς βάραθρα, βάλτους και ερήμους..
Αυτό μας το λέει ο παππούς Μακρυγιάννης.
Δεν δίστασε να αναφέρει περιπτώσεις σαν αυτές των αγωνιστών που πουλούσαν τα αρχαία, οπλαρχηγών κατά τα άλλα γενειότατων, αλλά με ιταμές προσωπικές φιλοδοξίες, γιατί γνώριζε και ήλπιζε ότι και τα 2 θα διδάξουν... και το θάρρος, αλλά και η πτώση.
Θέλει όμως προσωπική καλλιέργεια και καθαρότητα στόχων ώστε να φτάσεις σε αυτό το ύψος.
Ας πούμε οι διάφοροι Κοιλιόδουλοι ρασοφόροι, αντί να φανατίζουν τον κόσμο με το μύθο του "κρυφού σχολειού" -γιατί με μύθους μόνο ελπίζουν να στηρίξουν την εξουσία τους- θα μπορούσαν να πουν ότι : " Η Εκκλησία δεν είχε κρυφά σχολειά, αλλά είχε πολλά φανερά, από τα οποία μάλιστα ξεπήδησαν και αρκετοί εκπρόσωποι του Νεοελληνικού διαφωτισμού. Αυτοί δίδασκαν για πολλά χρόνια στα σχολεία της.. Πολύ αργά, λίγο πριν την επανάσταση, το Πατριαρχείο συγκρούστηκε φανερά μαζί τους.."
Για την Ιστορία, δεν έχει μιλήσει μόνο ο παππούς Μακρυγιάννης, έχει μιλήσει και ο προπάππος "Ερωτόκριτος" (Β.Κορνάρος) και στην ουσία επανέλαβε ποιητικά αυτό που είχε πει ο Ηράκλειτος: Η Ιστορία είναι Διαλεκτική.
Να η μοναδική κατευθυντήρια γραμμή των δασκάλων της Ιστορίας..
Από κει και πέρα να τους εμπιστευτούμε στις γνώσεις τους και τις δεξιότητές τους.
Λέει λοιπόν ο "Ερωτόκριτος" :
"Tου Κύκλου τα γυρίσματα, που ανεβοκατεβαίνουν, και του Τροχού, που ώρες ψηλά κι ώρες στα βάθη πγαίνουν
και του Καιρού τα πράματα, που αναπαημό δεν έχουν, μα στο Kαλό κ’ εις το Kακό περιπατούν και τρέχουν.
Και των αρμάτω οι ταραχές, όχθρητες, και τα βάρη, του Έρωτα οι μπόρεσες και τση Φιλιάς η χάρη
αυτά να μ' εκινήσασι τη σήμερον ημέραν, ν' αναθιβάλω και να πω τά κάμαν και τά φέρας.."
Ο Έρωτας του Προυστ: Σουάν , Οντέτ
-
OCTAVIO PAZ
Η ΔΙΠΛΗ ΦΛΟΓΑ Έρωτας και ερωτισμός( 1993)
Μετάφραση ΣΑΡΑ ΜΠΕΝΒΕΝΙΣΤΕ, ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΑ
ΕΞΑΝΤΑΣ-ΝΗΜΑΤΑ
1996
Σελ ,58 ,59 ,60
Ο έρωτ...
Πριν από 5 ώρες