Αντι-Τσουκνίδα

"Έμεινες ταμπουρωμένος στην ακτή,
σ’ ένα χαντάκι μες την άμμο.
Οι θάλασσες σου γίναν’ ένα τίποτα
κι η στάχτη η προφητική αφάνισε
τ’ αδέσποτα μαλλιά σου ..."

Αναγνώστες

Τετάρτη, Ιουνίου 07, 2006

Ένα περιστατικό της παιδικής μου ηλικίας.

Σαν άνθρωπος και σαν γονιός είμαι συγκλονισμένος αυτές τις μέρες από την τραγική ιστορία του μικρού Άλεξ στη Βέροια.
Επίσης ώς πολίτης, ακούω και προβληματίζομαι όλη αυτή την συζήτηση για την αύξηση της παιδικής & νεανικής παραβατικότητας & εγκληματικότητας.
Και ως συνήθως σε αυτές τις περιπτώσεις αναζητούνται "αποδιοπομπαίοι τράγοι" και ένας από αυτούς είναι το σχολείο.
Δεν μειώνουμε τις ευθύνες των παιδαγωγικών μας θεσμών που είναι πλήρως προσηλωμένοι στον μοναδικό τους στόχο τις εισαγωγικές εξετάσεις για το πανεπιστήμιο και την επαγγελματική επιτυχία. (Αν είναι και αυτό πραγματικότητα και δεν πρόκειται απλώς για ένα "μπάχαλο", καθρέφτισμα των πολλών "ανοιχτών θεμάτων" της ελληνικής κοινωνίας.)
Το παλαιό αυστηρό σχολείο, μπορεί να είχε μύρια όσα κακά, αλλά είχε μια πολύ σημαντική δύναμη.
Είχε αυτοεκτίμηση για τον ρόλο του στα πλαίσια του τότε κοινωνικού συστήματος. Γράφει ένας φίλος σε ένα φόρουμ:
"Αναπολώ με μεγάλη συμπάθεια μια "αυστηρή" φιλόλογο που είχα στο Γυμνάσιο και δεν έχανε ευκαιρία να τονίζει στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς ότι "δεν σημαίνει οτι όποιος είναι καλός μαθητής οτι είναι και σωστός άνθρωπος" και ότι την ενδιαφέρει περισσότερο να είμαστε σωστοί άνθρωποι παρά καλοί μαθητές!"
Όμως από την άλλη δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το σχολείο είναι κομμάτι της κοινωνίας και δεν μπορεί να τα κάνει όλα από μόνο του.
Γράφει ένα άλλος φίλος:
"Η σχολική βία είναι κομμάτι της βίας και της παραβατικότητας που εμφανίζεται και στην κοινωνία. Το θύμα και ο θύτης είναι άνθρωποι από την κοινωνία στην οποία βρίσκεται το σχολείο. Η στάση τους και η συμπεριφορά τους αντανακλά και αναπαράγει ότι το οικογενειακό, σχολικό και κοινωνικό περιβάλλον καλλιεργεί. Ο έλεγχος της βίας στη σχολική κοινότητα, χωρίς μέτρα πολιτικής που να αντιμετωπίζουν το πρόβλημα που υπάρχει στην ευρύτερη κοινωνία, δεν είναι μόνο ένα απλό ημίμετρο, είναι μέτρο συντήρησης και διαιώνισης της βίας. Παράλληλα με το σχεδιασμό πολιτικών για τον έλεγχο της σχολικής βίας χρειάζεται να σχεδιαστούν και να λειτουργήσουν μέτρα και πολιτικές για την πρόληψη της βίας στην κοινωνία. "
Η Βέροια και πολλές πόλεις της Β. Ελλάδας εμφανίζουν στις στατιστικές κατακόρυφη πτώση του επιπέδου διαβίωσης. Ανεργία, φτώχεια, οικονομικές δυσπραγίες του αγροτικού πληθυσμού.
Και είναι φυσικό αυτή η διάχυτη βία κάποιους να επηρεάσει περισσότερο.
Εξάλλου η βία κατά των παιδιών (και η βία από παιδιά) δεν είναι τωρινό φρούτο.
Υπάρχει και ένα βιβλίο οι "Άθλιοι των Αθηνών", που μιλάει για παιδική εγκληματικότητα στην Αθήνα του περασμένου αιώνα.
Όμως οι σημερινές συνθήκες πολλαπλασιάζουν τις αιτίες εμφάνισης τους.
Είναι δύσκολα τα πράγματα σε μια εποχή γρήγορων αλλαγών σαν την δική μας και το κυριότερο μια εποχή που όλο και περισσότεροι κλείνονται στα σπίτια τους και στον καναπέ τους.
Θα μεταφέρω μια πραγματικότητα, χωρίς να λέω να ξαναγυρίσουμε σε αυτού του είδους την κοινωνία. Δεν μπορούμε πάνω από όλα. Μπορούμε όμως να σκεφτόμαστε και να δούμε πως μεταφέρονται ορισμένες αρχές στα καινούργια κοινωνικά πλαίσια.
Στις παραδοσιακές κοινωνίες, λοιπόν, την εποπτεία των παιδιών την είχε όλη η κοινότητα -τώρα κανείς δεν ασχολείται με το παιδί του άλλου...

Και να το περιστατικό μου.
Ήμουν 10 χρονών και όπως κάθε θέρος, ξεκαλοκαιριάζαμε στο χωριό των παππούδων μου.
Μαζί με τον κολλητό μου τον Ιπποκράτη κάναμε παρέα με κάτι άλλα παιδιά, ένα δυο χρόνια μεγαλύτερα.
Σε ένα χάλασμα δίπλα από την πλατεία του χωριού είχαμε βρει κάτι γατιά, είχανε δεν είχανε ανοίξει τα μάτια τους και κάποια από τα μεγαλύτερα παιδιά είχανε δέσει με σπάγο τις ουρές των γατιών.
Τραβούσε το ένα δώθε, το άλλο κείθε και όλο νιαούριζαν. εμείς δεν συμμετείχαμε κι ούτε τολμούσαμε να πούμε κάτι διαφορετικό στους μεγαλύτερους, αν διαφωνούσαμε..
Τρεις παππούδες, φεύγοντας από την πλατεία μας πήραν είδηση, θες τυχαία, θες επειδή άκουγαν τα επίμονα νιαουρητά.
Μόλις κατάλαβαν οι παππούδες τι κάναμε, μας πήραν στο κυνηγητό με τις μαγκούρες.
"Βρε σεις, αν βασανίζετε τώρα γατιά, τι θα κάνετε σε λίγα χρόνια;"
Και δεν έφτανε μόνο αυτό, το βράδι το είπανε στο καφενείο και στους πατεράδες μας.
Ο πατέρας, ούτε που ήθελε να ακούσει τις δικαιολογίες μου ότι εγώ δεν έκανα τίποτα.
"Όμως καθόσουν εκεί κι έβλεπες!"
Δεν ήθελα να ξανααντικρύσω το γεμάτο απογοήτευση αυστηρό βλέμμα του.

Και μιλάμε για εποχές που ο πετροπόλεμος έδινε και έπαιρνε και δεν έλεγε κανείς τίποτα. Βέβαια, αν τραυματιζόταν κανείς σοβαρά και χρειαζόταν κάτι παραπάνω από λίγο ιώδιο, ή επαζε κανένα τζάμι, ο πετροπόλεμος θα σταματούσε για βδομάδες..
Αυτό σημαίνει ευθύνη για την νέα γεννιά.

11 σχόλια:

efpalinos είπε...

Πολύ ωραίο ποστ. Έχουν όμως αλλάξει πάρα πολλά για να είναι συγκρίσιμες αμεσα οι εποχές που αναφέρεις. Για παράδειγμα δεν υπήρχαν ΜΜΕ και άμεση ενημέρωση έτσι πολλά ζητήματα δεν έβγαιναν στην επιφάνεια αλλά ούτε καταγραφόταν ιστορικά. Γυναίκες και παιδιά ζούσαν κάτω από καταπιεστικές συνθήκες. Κοινωνικές, οικονομικές και πολιτισμικές ανακατατάξεις δεν ήταν τόσο ραγδαίες - όπου υπήρξαν τέτοιες ραγδαίες αλλαγές π.χ. Νέα Υόρκη, Παρίσι κ.α., η εγκληματικότητα ήταν στα ύψη.

Ανώνυμος είπε...

Είπα κι εγώ ότι δεν μπορούμε (και προσωπικά δεν θέλω) να γυρίσουμε πίσω...
Το ότι είναι ραγδαίες οι αλλαγές, το ότι υπάρχει η επίδραση των ΜΜΕ κτλ κτλ, μας βοηθάνε να κατανοήσουμε την κατάσταση..
Όμως τίποτα δεν μειώνει την ευθύνη μας ως κοινωνικά όντα για το μέλλον.
Και κανείς δεν μπορεί να μην αναγνωρίσει το γεγονός ότι ως "χαρούμενοι καταναλωτές" αποσυλλογικοποιήσαμε την επικοινωνία και δοξάζουμε τον αμοραλισμό.
Αυτοί οι παππούδες της ιστορίας δεν έκαναν τίποτα άλλο παρά μια μεταφορά αρχών. Οι αρχές αλλάζουν, μεταμορφώνονται, αλλά ποτέ δεν χάνονται. Αν χαθούν από τα χέρια των κοινωνιών κάποιοι άλλοι θα τις βάλουν. Μήπως αυτοί που μας πουλάν πράγματα και ιδέες...

efpalinos είπε...

Έχεις πολύ δίκιο όταν λες πρέπει να προσέχουμε τι μας πουλάνε. Στη πράξη όμως για να το καταφέρουμε αυτό πρέπει να αναθεωρήσουμε πάρα πολλά, συμπεριλαμβανομένων και των αρχών που αναφέρεις, πολλές από τις οποίες είναι δόγματα τα οποία μας τα είχαν επιβάλει άλλοι από πάνω - δεν είχαμε καν την ποταπή και ανιαρή ευκαιρία να τις επιλέξουμε και να τις αγοράσουμε!

Νομίζω ότι εν μέρη γινεται στη εποχή μας ένα είδος απεμπόλησης από πολλά ιστορικά, κοινωνικά, ιδεολογικά μπαγκάζια που μαζεύτηκαν ανά τους αιώνες.

Η κοινωνία σαν ένα μικρό παιδί που ξαφνικά γνώρισε την απόλυτη ελευθερία, είναι φοβισμένη και μπερδεμένη. Αν καταφέρει να αποβάλει τον φόβο σαν τρόπο αυτοελέγχου και προσαρμογής αυτό θα οδηγήσει στην ωρίμασνη.

Ανώνυμος είπε...

Ωραία, ποιές είναι λοιπόν οι αρχέ που μας είχαν επιβάλει οι άλλοι από τα πάνω χωρίς να τις επιλέξουμε. Να τις δούμε μία μία αναλυτικά και όχι να τις προσπερνάμε το ίδιο δογματικά, όπως υποτίθεται ότι μας τις επέβαλαν στο παρελθόν. Και λέω υποτίθεται, γιατί στην πραγματικότητα εξυπηρετούσαν την κοινωνία σε εκείνο το επίπεδο ανάπτυξης, για αυτό άντεξαν για αιώνες.
Να δούμε σήμερα λοιπόν τι χρειάζεται για να αντικατσήσει τον φόβο.
Άν και διαφωνώ ως προς το ότι ο άνθρωπος βρίκεται μπροστά στην ελευθερία.
Βρίσκεται απλά μπροστά σε μια πιο σύνθετη κατάσταση, που δίνει μεν περισσότερες ευκαιρίες για ελευθερία, αλλά κρύβει περισσότερους κινδύνους.
Και αυτό το πλαίσιο οδηγεί στην ανάγκη μεγαλύτερης προσωπικής υπευθυνότητας και η προσωπική υπευθυνότητα δεν ωριμάζει ποτέ χωρίς την κατάλληλη κοινωνική υποστήριξη.
Η κοινωνική υποστήριξη με την σειρά της πάλι δεν μπορεί να είναι αδόμητη.
Οι δομές της βέβαια πρέπει να ακολουθούν την κοινωνική εξέλιξη και πάνω από όλα τις οικουμενικές αξίες. Δηλαδή της ζωής, της δικαιοσύνης, της προσωπικής ανάπτυηξης.

efpalinos είπε...

Ένα πολύ τρανταχό παράδειγμα είναι οι θρησκευτικές και θεολογικές πεποιθήσεις που σαφώς και επιβλήθηκαν και εξακολουθούν να επιβάλλονται άμεσα και έμμεσα.

Όταν αυτού του είδους η ιδεολογία έχει καπελώσει ένα ολόκληρο έθνος σε όλες του τις πτυχές - κοινωνικές, πολιτικές, πολιτιστικές τότε σαφώς κάθε προσπάθεια μεταστροφής από αυτό το μοντέλο θα φαίνεται σαν κατάλυση των δομών που αναφέρεις.

Όμως αυτές οι δομές δεν χρειαζονται τη θρησκεία για να υπάρξουν αυτό άλλωστε είναι και ένα από τα κυρια χαρακτηριστικά του κοσμικού κράτους.

Κανείς σοβαρός άνθρωπος δεν αρνείται το δικαίωμα των άλλων να πιστέυουν όπου θέλουν. Όταν όμως μια ολόκληρη κοινωνία παρουσιάζει σοβαρά προβλήματα οι ιδεολόγοι που μέχρι πρότεινος την καθοδηγούσαν δεν μπορούν να νίπτουν τα χέρια τους, ούτε να παρουσιάζουν τους εαυτούς τους σαν τους μόνους Μεσσίες.

Όλοι αυτοί φέρουν μεγάλη ευθύνη που ληστεύουν τους ανθρώπους από την εγκόσμια ευθύνη εναποθέτοντάς την σε φανταστικές, παρωχημένες ιδεολογίες.

Ανώνυμος είπε...

η θρησκεία δεν είναι μόνο ηθική.
ειναι πολλά παραπάνω
και μιλω μονο απο την μορφολογική πλευρά, αν το δει κανεις αθαρά κοινωνικά και μόνο. γιατι αν [αει παρακάτω αποκαλυπτονται πολλα περισσοτερα
Τελος παντων, ειναι και ηθική εν μερη
και αυτό΄γιατί ως υπερτατη αξία των παραδοσιακών κοινωνικών συστημάτων χρειαζόταν η σφραγίδα της στα συμβόλαια. Από το 1700 όμως και εξής τα συμβολαια σφραγίζουν και άλλοι κα όχι μόνο αυτή.
η φιλοσοφία και η επιστήμη

Ανώνυμος είπε...

As ξανααγυρίσουμε στο παράδειγμα. Αυτό που υπήρχε και δυσκολεύεται σήμερα είναι αφενός η νοηματοδόστηση των πραγμάτων. δεν λέω ότι όλα ήταν άγια. Ακόμα και η επιθετικότητα των παιδιών που εκφραζόταν μέσω των πολεμικών παιγνιδιών είχε κάποια νοηματοδότηση[ ενταγμένη στο "ηρωικό" πλαίσιο της εποχής] και είχε κάποια όρια. Δεν ήταν μια ακατάσχετη βία.
Στην περίπτωση του άλεξ αυτή η βία εκφράστηκε προς τα έξω, αλλά σε πάρα πολλές περιπτώσεις είναιαυτοκτονική βια

Ανώνυμος είπε...

kai για τα δυο παραπάνω ανώνυμα
ΤΟ ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΟΥΝΙ
(ΛΟΓΩ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ)
Υ.Γ.: Σήμερα δεν είναι δυνατόν να υπάρχουν κοινά κοινωνικά νοήματα στο ίδιο χώρο, όπως γινόταν στις πααραδοσιακές κοινότητες. Αυτό εξηπακούεται, πρέπει όμως κάπου όλα τα επιμέρους νοήματα των υπο-συστημάτων να διασταυρώνονται να αλληλοεπιδρούν και να καταλήγουν σε κάποιες μίνιμουμ συμφωνίες, αλλιώς δεν γίνεται. Πρίν από όλα όμως είναι αναγκαίο να επικοινωνούμε....

Ανώνυμος είπε...

Very cool design! Useful information. Go on! effexor and lithium Plus size blondes in bikinis Clarks footwear Deep anal penitration

Ανώνυμος είπε...

Wonderful and informative web site. I used information from that site its great. Big girls asses open Omega olylimpic watch car alarm systems 2w United kingdom home refinancing loan Public schools personnel management watches Tramadol interaction Norton computer virus protection Sports handicapping service Huge tits huge pussy lips porn projector headlights 2000 mustang Vardenafil side effects cheap viagra Robert poyer roulette Cellulite distributors wanted Greenwich chrysler dodge Short vowel bingo games zoloft buy online zocor weight gain American merchant accounts

Ανώνυμος είπε...

mod files to acceptable videos by most media player including
i - Phone, i - Pod, Apple TV, PSP, Zune, Blackberry, Creative Zen, etc with no quality
loss. This article lists the most promising and thought provoking
tech gadgets available for under $100. A smooth
interface, lots of recommendations, and even the new Just for Kids section.


My site :: new apple tv

ΓΝΩΣΤΟΙ, ΦΙΛΟΙ, ΓΕΙΤΟΝΟΙ

η δύναμη σου θάλασσα, η θέλησή μου βράχος

η δύναμη σου θάλασσα, η θέλησή μου βράχος





Πρόληψη επί της Ουσίας

ΛΕΦΤΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ!!!

ΛΕΦΤΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ!!!
δούρειος άνεμος του ΠΕΤΡΟΥ ΖΕΡΒΟΥ

ΙΣΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ για όλα τα παιδιά που γεννιούνται στην Ελλάδα

ΙΣΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ για όλα τα παιδιά που γεννιούνται στην Ελλάδα
http://www.kounia.org/

"ΔΕΝ ΦΟΒΑΜΑΙ ΤΙΠΟΤΑ, ΔΕΝ ΕΛΠΙΖΩ ΤΙΠΟΤΑ, ΕΙΜΑΙ ΛΕΥΤΕΡΟΣ!"

"ΔΕΝ ΦΟΒΑΜΑΙ ΤΙΠΟΤΑ, ΔΕΝ ΕΛΠΙΖΩ ΤΙΠΟΤΑ, ΕΙΜΑΙ ΛΕΥΤΕΡΟΣ!"
Νίκος Καζαντζάκης... Κι όμως σήμερα ταιριάζει κι εδώ!

Αρχειοθήκη ιστολογίου