Αντι-Τσουκνίδα

"Έμεινες ταμπουρωμένος στην ακτή,
σ’ ένα χαντάκι μες την άμμο.
Οι θάλασσες σου γίναν’ ένα τίποτα
κι η στάχτη η προφητική αφάνισε
τ’ αδέσποτα μαλλιά σου ..."

Αναγνώστες

Κυριακή, Απριλίου 26, 2009

Πάτερ Ιερώνυμε όχι σε τέτοια μονοπάτια!

«Υποχρεωτικό μάθημα τα Θρησκευτικά στο σχολείο»
Ελεύθερος Τύπος Σάββατο, 25.04.09
Ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος «χτύπησε» και πάλι χθες και ζήτησε να παραμείνει υποχρεωτικό το μάθημα των Θρησκευτικών. Μιλώντας στο Αίγιο και στην εορτή του γεμάτου από πιστούς προσκυνήματος της Παναγίας της Τρυπητής, εξέφρασε την άποψη πως τα θρησκευτικά πρέπει να είναι υποχρεωτικά στο σχολείο γιατί συμβάλλουν στη σωστή θρησκευτική αγωγή των παιδιών, και ως προς την αποδοτικότερη μετάδοσή του σ’ αυτά «η Πολιτεία και η Εκκλησία πρέπει να βρουν την καλύτερη δυνατή μέθοδο».Είναι η πρώτη φορά που ο Αρχιεπίσκοπος ζητεί δημοσίως η Εκκλησία να έχει λόγο στην ύλη των βιβλίων των Θρησκευτικών. Εως τώρα αυτή επιλέγεται από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, χωρίς να ερωτάται η Εκκλησία.
Διαπίστωση

Η διαπάλη με τους ιδεολογικά αντιπάλους της Εκκλησίας απασχολεί τον Αρχιεπίσκοπο και ασφαλώς θα συζητηθεί η χθεσινή του διαπίστωση: «Η κοινωνία μας αποχριστιανίζεται σιγά σιγά, είτε υπεύθυνα είτε σκόπιμα είτε είναι μερικοί που μεθοδικά δουλεύουν προς αυτό το σκοπό. Μην είμαστε αφελείς. Η κοινωνία μας και αποχριστιανίζεται και αφελληνίζεται».

Με προβλημάτισε και με ανησύχησε πολύ αυτή η είδηση. Και με ανυσήχησε διότι δεν φαίνεται να εκτονώθηκαν τα συμπτώματα της "παιδικής ασθένειας" της θεσμικής ελλαδικής εκκλησιαστικής ιεραρχίας μέσα από την υπερέκθεση του κεραυνού μεγατόνων Χριστόδουλου..

Σεβαστέ πάτερ Ιερώνυμε η κοινωνία μας δεν αποχριστιανίζεται και "αφελληνίζεται" (τι ενοείται άραγε;), επειδή κανείς το έβαλε σκοπό, ή, τέλος πάντων, δεν έβαλε μόνο αυτό σκοπό.
Μέσα στο γενικότερο μαρασμό όλων των αξιακών αναφορών γίνεται και αυτό. Το προωθεί ως πλαίσιο ο ύστερος μονωπολιακός καπιταλισμός... Στο τέλμα του και ένα βήμα πριν την αυγή του καινούργιου...
Δυστυχώς η θεσμική εκκλησία, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων και πέρα από τις φραστικές "μαγκιές" έχει αποδεχθεί αυτό το πλαίσιο.
Αλήθεια που καταθέτει τα χρηματικά της αποθέματα ; Δείχνει ένα διαφορετικό παράδειγμα διαχείρησης πραγμάτων και κοινωνίας ανθρώπων;
Σεβαστέ πάτερ Ιερώνυμε, αφήστε τα φοβικά σύνδρομα, συνεχίστε και κάνετε πιο σαφή τρον δρόμο που φάνηκατε να ακολουθείτε: Η Αγάπη δεν χρειάζεται κελύφη, η Πίστη μετασχηματίζει και τα "αποχριστιανισμένα" και η Ελπίδα έχει όραμα και μετά τον "αφελληνισμό"...
Με αυτό τον δρόμο, δεν θα τους κερδίσετε όλους, αλλά θα κερδίσετε αρκετούς ουσιαστικά, έτσι ώστε η αυγή του καινούργιου να βρει την Εκκλησία ως επίγειο θεσμό, στους δυνατούς παίχτες πολιτιστικά για μια νέα οικουμενικότητα που είναι η αποστολή και του χριστιανισμού και του γνήσιου ελληνισμού...

Όσο για τα θρησκευτικά δεν τα βοηθάτε, αν ζητάτε να έχετε λόγο γι αυτά..
Το μάθημα ως ένα προτεσταντικό κατηχητικό έχει τελειώσει και το ξέρετε.
(Δείτε τι λέει και ο Αρανίτσης σήμερα..)
Αντίθετα με ένα μάθημα που να δημιουργεί κριτικό ενδιαφέρον για τον θρησκευτικό πολιτισμό συνολικά, η Ορθοδοξία έχει να κερδίσει, αφού η μεγάλη δυσκολία είναι η απαξίωση αυτού του πολιτισμού ως άχρηστου, ανόητου κλπ, που προωθεί η κρυφοθρησκεία του χρησιμοθηρικού επιστημονισμού. Και οι κρυφοθρησκείες μόνο με αγωγές Ελευθερίας αντιμετωπίζονται και όχι με κατηχήσεις...

Αυτά τα ολίγα προς το παρόν...

30 σχόλια:

Παναγιώτης Παπαχατζής είπε...

Προσυπογράφω!

tzonakos είπε...

Κι εγω προσυπογράφω.

Ο κόσμος απομακρύνεται πράγματι απο την πίστη λόγω αυτων στα οποία εμπλέκεται η Εκκλησία και όχι λόγω κακής ή ελλιπούς διδισακαλίας θρησκευτικών, που ετσι κι αλλιως λάθος ειναι αφου διδάσκουν στα παιδιά την οπτική της Ορθοδοξίας και όχι της ανεξιθρησκείας.

Αν κατανατήσει και ο Ιερώνυμος σαν τον χριστόδουλα, τότε πλέον η ζημιά στην Εκκλησία δεν θα εχει γιατρικό.

Ψυχάκιας είπε...

"Το γεγονός ότι ο κόσμος θεωρεί τις στολές και τους τίτλους πραγματικά στοιχεία της ικανότητας, δεν είναι κάτι που συμβαίνει από μόνο του. Όσοι κατέχουν αυτά τα σύμβολα εξουσίας, και όσοι επωφελούνται από αυτή την κατάσταση, πρέπει να αμβλύνουν την πραγματική, δηλαδή την κριτική σκέψη των ανθρώπων που καταπιέζουν και να τους κάνουν να πιστέψουν αυτό το παραμύθι. Όποιος έχει σκεφτεί το ζήτημα, ξέρει καλά τι μηχανεύεται η προπαγάνδα, ποιες είναι οι μέθοδοι που καταστρέφουν τη κρίση, πώς το μυαλό αποκοιμίζεται με κοινοτυπίες, πώς οι άνθρωποι γίνονται κουτοί γιατί εξαρτιόνται από άλλους και δεν πιστεύουν πια ούτε στα μάτια τους ούτε στη κρίση τους. Είναι τυφλοί μπροστά στη πραγματικότητα, γιατί πιστεύουν στα παραμύθια."

Εριχ Φρομ

(Να έχεις ή να Είσαι;)

Ανώνυμος είπε...

Παναγιώτη και Τζονάκο, αν η Ορθοδοξία παραμείνει στα "προνόμια" θα χάσει, αν κινηθεί στη λογική της "ενεργητικής ανεξιθρησκείας" μακροπρόθεσμα μόνο θα κερδίσει...
Ψυχάκια συμφωνώ, από αυτή την οπτική που το θέτεις και βασικά καλωσήρθες.

akrat είπε...

καλημέρα
πάντα με υγεία
εγώ πάντως θυμάμαι με χαρά τον χριστιανοσοσιαλιστή !!!!!!!!!!!!!!!!! θεολόγο...
Ψαρουδάκης τότε και ξερό ψωμί...

Sissi Soko είπε...

Σε μας διαλέγει τα σχολικά βιβλία θρησκευτικών η εκκλησία όχι το Πεδαγωγικό ινστιτούτο. Στο εναλλακτικό σχολικο μάθημα "ηθική" που μπορούν τα παιδιά να διαλέξουν πάλι δεν έχουν τι να πουν οι δάσκαλοι, δεν ξέρουν...
(παρόλο που το κράτος και η εκκλησία είναι διαχωρισμένοι)

Side21 είπε...

Πίσω από κάθε
προσπάθεια φορέων
της εκκλησίας κρύβεται
η λογική του προσηλυτισμού ...
Πράγμα δυσεφάρμοστο στην εποχή μας !!!
"Μοιάζει με το να θέλεις να ενισχύσεις τη διδασκαλία του μαθήματος της ζωγραφικής σ' έναν κόσμο τυφλών".
Εγκρίνω και επαυξάνω ... ή ...
ΑΣΠΡΟΣ ΛΥΚΟΣ - ΜΑΥΡΟΣ ΛΥΚΟΣ ... !!!

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Δυστυχώς, η ιεραρχία αποτελείται από κληρικούς που ανδρώθηκαν εκκλησιαστικά μέσα στο σκοτεινό μετεμφυλιοπολεμικό και οργανωσιακό κλίμα.
Γι' αυτό και αδυνατούν να ξεφύγουν από τα γνωστά ηλίθια και κεπερασμένα κλισεδάκια...
Κι ο Ιερώνυμος ανήκει σε αυτή τη γενιά.
Ας ελπίσουμε (που δεν το ελπίζουμε) πως η ηλικιακή ανανέωση θα βοηθήσει κάπως στον τομέα αυτόν.

Πάντως, συμφωνώ απόλυτα με τις απόψεις σου...

Ανώνυμος είπε...

ακράτ, μάλλον είσαι μεγάλος ο "χριστιανοσοσιαλισμός" είναι φρούτο του 70 και του 80, εγώ πάντως θεωρώ τον εαυτό μου αναρχοσοσιαλιστή και αναρχοχριστιανό σε αμφότερες περιοχές, που αν και τέμνονται καλό είναι να μην μπλέκονται.
Σήσση, το παράδειγμα της γερμανίας είναι για μένα το χειρότερο σχετικά με το μάθημα ΄των θρησκευτικών. Εγώ έχω επιχιερήματα για τον αντίποδα: Ενιαίο Πολιτιστικό Μάθημα ως ελάχιστος χώρος ανταλαγής, πλησιάσματος, λαϊκής ενότητας μέσα από τον πολιτιστικό πλουραλισμό και όχι μάθημα διαχωρισμού. Το γεγονός ότι δεν είναι καλό παράδειγμα φαίνεται και από το ότι γίνεται τελαυταία στο κρατίδιο του Βερολίνου με το μάθημα αυτό.
Η διαφορά μου όμως Αγρυπνε με τον Αρανίτση είναι ότι (συμβολικά μιλώντας) προτείνω η ζωγραφική να να αντικατασταθεί με άλλο ανάλογο μάθημα που να δημιουργεί ανάλογα
νοητικά και συναισθηματικά σχήματα
σε αυτό τον άλλο κόσμο..
Δυστυχώς Ασκαρ, δεν είναι θέμα ηλικιακό. Η ιεραρχία αυτού του είδους έχει βρει τρόπο να αναπαράγει τον εαυτό της, κρατώντας από τη νέα γενιά ότι συμβιβασμένο, κομφορμιστικό και αριβιστικό στοιχείο υπάρχει, ή στην περίπτωση που υπάρχει κάτι πιο ευγενές για κάποιον λόγο νευρωτικής φύσης κολοβωμένο στην ικανότητα αντίληψης του κόσμου..
(Εκτός λίγω εξαιρέσεων που πάντα υπάρχουν...)
Η Αλήθεια είναι ότι ο Ιερώνυμος αρχικά φάνηκε προφητική μορφή. Έτσι ήταν και οι προφήτες ξεπετιώνταν από το πουθενά, συχνά μέσα από τις διεφθαρμένες ιεραρχίες
και έδιναν το άλλο παράδειγμα..

vagnes είπε...

...αν η ιστορία του Χριστού που υπήρξε ως ανθρώπου ή ως θεού ή ως και τα δυο μαζί (ας διαλέξουμε ότι θέλει ο καθένας) δεν πρέπει να διδάσκεται τότε κατά το ίδιο σκεπτικό δεν θα πρέπει να διδάσκεται και η ιστορία.
Να ενσωματωθεί η θρησκευτική ιστορία μέσα στην ιστορία ή να διδαχτεί από μόνη της με έναν άλλο τρόπο ίσως, νομίζω είναι πιο σωστό.

Είναι χρήσιμα και τα θετικά και τα θεωρητικά μαθήματα αρκεί να γίνονται με το σωστό τρόπο.
Ο σωστός τρόπος είναι αυτός που μας λείπει και μας φταίει, δεν φταίνε τα θρησκευτικά ως μάθημα.

Άκουσα πως αν θέλεις κάτι να το απεχθάνεται η νεολαία δίδαξε το ως μάθημα στα σχολεία.
Είναι σχεδόν αλήθεια και αυτό αποδεικνύει ότι η δουλειά που γίνεται στα σχολεία φταίει και υπεύθυνοι για τα σχολεία είναι το υπουργείο η κυβέρνηση οι καθηγητές κλπ και όχι τόσο ο Ιερώνυμος και οι παππαδες που και αυτοί βεβαίως έχουν σεβαστό μερίδιο ευθύνης.

gyristroula2 είπε...

Πολύ ενδιαφέρουσα ανάρτηση. Όλοι απογοητευθήκαμε από αυτή τη δήλωση Ιερώνυμου, γιατί ακόμα και στους πιο απομακρυσμένους από την εκκλησία, όπως εγώ, αρέσει αυτός ο παπάς, με τον ωραίο λόγο, τη διακριτική παρουσία και την προσφορά χωρίς τυμπανοκρουσίες.
Ας είμαστε προσγειωμένοι όμως, τι άλλο μπορεί να κάνει ένας αρχιεπίσκοπος που είναι εκεί ακριβώς, για να προασπίσει τα συμφέροντα του θεσμού της Εκκλησίας, που πόρρω απέχουν από το πνευματικό νόημα της θρησκείας ή της ανεξιθρησκίας;
Μην του ζητάμε τόσα πολλά.
(Είναι μεγάλα τα συμφέροντα, τσουκνίδα)

Ανώνυμος είπε...

vagnes,και βέβαια η μεγάλη ευθύνη για το ότι γίνεται στο μάθημα των θρησκευτικών είναι του υπουργείου παιδείας, των θεολογικών σχολών, των ίδιων των καθηγητών θρησκευτικών που δεν πιέζουν για μια ουσιαστική αναβάθμιση του μαθήματος και όχι της θεσμικής εκκλησίας. Αν θέλεις η εκκλησία η μόνη ευθύνη που έχει είναι ότι αφήνει να εννοηθεί ότι θα αντιδράσει σε μια μετατροπή του μαθήματος σε εννιαίο πολιτιστικό μάθημα. Αδογμάτιστο μάθημα, εννοείται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για καταστάσεις και πρόσωπα (όπως ο Χριστός) με ιδίαίτερη σημασία για τον χωρόχρονο της σημερινής Ελλάδας...
Από κει και πέρα η κύρια ένστασή μου ήταν στον τόπο της τοποθετησης του Αρχιεπισκόπου σχετικά με το θέμα.
Όσον αφορά στο τι μπορεί να κάνει η Εκκλησία ως κοινότητα για να πλησιάσει τους νέους στο σύγχρονο "αποχριστιανισμένό" πολιτιστικά περιβάλλον, θα έλεγα εν πρώτοις να προσπαθήσει να αποσείσει την ρεαλιστική εικόνα των μεγάλων συμφερόντων που περιγράφεις Γυριστρούλα..
Αυτό που δεν έχουν καταλάβει οι δεσποτάδες είναι ότι χορτάσαμε από "εκπρόσωπους έρημους κι απρόσωπους" και μάλιστα τυπικά εκλεγμένους από μας, δεν γουστάρουμε από πάνω εκπροσώπους με χρυσοποίκιλτες πατερίτσες, Αδελφούς θέλουμε..

ο δείμος του πολίτη είπε...

Συμφωνούμε απολύτως. Κι εγώ θα υπέγραφα μία τέτοια διακήρυξη.

Γιάννης είπε...

Τσουκνίδα,
υπάρχουν τέσσερις πτυχές για το θέμα, όπως τις βλέπω:

η πρώτη, ότι σε μια δημοκρατική κοινωνία η ίδια έχει δικαίωμα να επιλέγει τι θα διδάξει, δηλαδή με τι νοηματοδοτήσεις θα μεταφέρει στην επόμενη γενιά. συνήθως αυτές είναι οι δικές της (τής προηγούμενης γενιάς/ών). οι νοηματοδοτήσεις αυτές μπορεί να είναι/φαίνονται σε άλλους ενδιαφέρουσες, σαχλές, περιττές, πολύτιμες κ.ο.κ., αλλά έτσι φαίνεται κάθε νοηματοδότηση, που είναι εν τέλει θέμα γούστου. ασφαλώς δεν υπάρχει απόλυτη ελευθερία για αντικειμενική επιλογή, μόνος δρόμος είναι η ισηγορία και η ισότιμη αντιπαράθεση απόψεων, αλλά -ας μη γελιόμαστε- είναι αδύνατο να αποφασίσει κάποια κοινωνία απολύτως ελεύθερα, ωστόσο αυτό δεν συνεπάγεται ότι η επιλογή της δεν είναι ελεύθερη.

η δεύτερη σχετίζεται με το ζήτημα του προσηλυτισμού. εκείνοι που θεωρούν απαράδεκτο τον θρησκευτικό προσηλυτισμό, είναι υποκριτές, διότι αποδέχονται τον εθνικιστικό προσηλυτισμό μέσω του σχολείου (ελληνοκεντρική οπτική της ιστορίας) καθώς και την συσχέτιση των μαθητών με αντιλήψεις μη χριστιανικές. προφανώς τους βλάπτει μόνο μία μορφή προσηλυτισμού, η μεταφυσική, αλλά όχι οι θύραθεν. επίσης στα σοβαρά υποστηρίζουν ότι η διδασκαλία των αρχαίων μύθων δεν είναι προσηλυτισμός. όπως γράφω (3ο μέρος της σελίδας μου, θρησκεία, θρησκεία κι εκπαίδευση) αγνοούν ότι η επιλογή της παρουσίασης στο σχολείο ενός αντί άλλου συστήματος αξιών (αρχαιοελληνικό αντί αζτεκικό ή κινεζικό) δεν απαιτείται να είναι άμεσα προσηλυτιστική, ώστε να είναι κατ'ουσίαν προσηλυτιστική.


η τρίτη, ότι όσοι διαφωνούν για πολιτικούς ή θρησκευτικούς λόγους, έχουν ασφαλώς (ή πρέπει να το έχουν) το δικαίωμα να αγωνιστούν πολιτικά/ιδεολογικά για την κατάργηση του μαθήματος αυτού καθώς και να απέχουν από την παρακολούθησή του (ενν. τα παιδιά τους). ωστόσο δεν μπορούν να επικαλούνται τα ανθρώπινα δικαιώματα ώστε λ.χ. να μην πληρώνουν φόρους για ό,τι έχει θεσμικά αποφασίσει η κοινωνία, είτε ο φόρος καταλήγει στη χρηματοδότηση της διδασκαλίας θρησκευτικών είτε στο κτίσιμο μιας αερογέφυρας. με τον ίδιο τρόπο με τον οποίο οι άθεοι/άθρησκοι/παγανιστές θα θεωρούσαν απαράδεκτη την ένσταση ενός χριστιανού να πληρώνει φόρους που καταλήγουν στη χρηματοδότηση εκτρώσεων ή δημοτικών αποτεφρωτηρίων ή διδασκαλίας των αρχαίων μύθων. οι παραπάνω, που ισχυρίζονται ότι καταπιέζονται επειδή πληρώνουν τους παπάδες και τους θεολόγους έχουν 2 μέτρα και 2 σταθμά.


η τέταρτη αφορά την σχέση μεταξύ της θέλησης της πλειοψηφίας και της "ορθοδοξότητας". ως προς το θέμα του εξουσιασμού νομίζω ότι αυτό λύνεται με την προαιρετικότητα του μαθήματος, απλώς και μόνο για λόγους συνείδησης. με τη λογική "οι μαθητές αντιδρούν σε ό,τι διδάσκεται στο σχολείο", ας υποστηρίξει κάποιος χριστιανός να μπει η αρχαία θρησκεία ως μάθημα, ώστε να δούμε εάν "οι μαθητές θα αντιδράσουν" ή αν θα παραχθούν μαζικά λάτρεις των θεών.

phlou...flis είπε...

Ομολογώ πως γράφω το σχόλιο χωρίς να έχω διαβάσει των υπολοίπων. Θα το δω το θέμα πιο απλοικά. Αν ρωτηθούν οι φιλόλογοι θα σου πουν πως πρέπει να αυξηθούν οι διδακτικές ώρες των ελληνικών. Το ίδιο πιστεύουν και οι μαθηματικοί (γι αυτό πατώνουμε στους μαθηματικούς διαγωνισμούς) κοκ. Αν στο ΠΙ περάσει η άποψη πως οι Οικονομολόγοι έχουν "πρόβλημα" θα αυξηθούν οι ώρες των Οικονομικών μαθημάτων. Κάπως έτσι λειτουργεί το σύστημα. Ετσι, φαντάζομαι και με τους θεολόγους και τα θρησκευτικά.
Απλοικό; 'Ισως! Αλλά μας έχουν αποδείξει ότι κάπως έτσι σκέφτονται και ενεργούν

Ανώνυμος είπε...

Δειμε, συμφωνίες σαν και την δική σου με κάνουν να χαίρομαι, να θεωρώ ότι όσα γράφω για το θέμα δεν πάνε στο βρόντο..
Γιάννη, στη βάση της δημοκρατικότητας, όπως ακριβώς την έθεσες, προτείνω το ενιαίο μάθημα θρησκευτικών, υποχρεωτικό, μη δογματικό, με επαρκή αναφορά σε όλα τα θρησκεύματα, ενοείται με μεγαλύτερη σε αυτά που ήδη είναι εδώ π.χ. Ισλάμ, εννοείται με ιδιαίτερο, αλλά κριτικό ενδιαφέρον για την θρησκευτική παράδοση του τόπου, ενοείται με αναφορές σε σύγρονα προβλήματα, πχ. διάλογος θρησκειών..ή οι θέσεις των Αθέων για τη θρησκεία κλπ
Και όλα αυτά όχι για χάρη των θρησκειών, αλλά της δημοκρατικής κοινωνίας, γιαυτό και το μάθημα αυτό δεν θα πρέπει να δοθεί σε επιμέρους εντολοδόχους θρησκειών.
Νομίζω αυτό ανταποκρίνεται σε αυτό που είναι σήμερα η Ελλαδική κοινωνία...
Φλου Φλις, οι θεολόγοι δεν νομίζω να ζητούν να αυξηθούν οι ώρες τους, βασικά οι άλλοι μιλούν για αυτούς. Ιεραχία, Θεολογικές Σχολές, Παιδαγωγικό ινστιτούτο, δημοσιογράφοι και μπόγκερς από δω και απο κει, κάποιοι λίγοι μεμονωμένα που πάνε να βγάλουν το φίδι από την τρύπα, ένας σύλλογος γερόντων θεολόγων, αλλά όχι οι Θεολόγοι των Σχολείων, συντεταγμένα..

Γιάννης είπε...

Τσουκνίδα,
νομίζω ότι ένα μάθημα σαλάτα με λίγο από όλα δεν προσφέρει κάτι. η θρησκειολογία, ως εναλλακτική λύση στα κατηχητικά θρησκευτικά, είναι καλύτερη.
τώρα για το αν η κοινωνία ζητά κάτι τέτοιο (ενιαίο μάθημα μη δογματικό) επειδή τέτοιου είδους μάθημα ανταποκρίνεται σε αυτό που η ίδια είναι: νομίζω ότι τέτοια οπτική της κοινωνίας είναι μονόπλευρη. δηλαδή τονίζεται μόνο η πλευρά της εκκοσμίκευσης/αποχριστιανισμού. ταυτόχρονα η ίδια κοινωνία θα ζητούσε -δημοκρατικά- το δογματικό μάθημα που λες. εκτός κι αν δεν το ζητάει πιά. δηλαδή, η εικόνα που κατασκευάζουμε για την κοινωνία δεν ανταποκρίνεται παρά σε ευσεβείς πόθους δεδηλωμένα (η έμφαση στο δεδηλωμένα) άθρησκων ή άθεων.
εγώ θα πρότεινα τη διατήρηση του υπάρχοντος μαθήματος ως προαιρετικού μαζί με την εισαγωγή υποχρεωτικού μαθήματος θρησκειολογίας.

Ανώνυμος είπε...

Γιάννη, εγώ που τα γράφω αυτά δεν είμαι άθεος, θεωρώ τον εαυτό μου χριστιανό και πολιτισμικά αυτό που λέγεται "ορθοδοξία" με έχει επηρεάσει πολύ.
Ακριβώς επειδή τα θεωρώ αυτά σημαντικά πράγματα γιαυτό δεν πιστεύω ότι με κατηχήσεις ανάμεσα σε μαθηματικά και υπολογιστές, θα βγει κάτι. Αντίθετα σε έναν ανοιχτό διάλογο με βάση αφορμές που δίνει η ζωή και σχετίζονται με τον θρησκευτικό πολιτισμό, μπορεί σε κάποιους να μείνουν κάποια ανοιχτά ερωτήματα, που αργότερα- μάλλον όχι στην εφηβεία, δεν είναι καλό ταϊμινγκ- μπορεί να ψάξει και μόνος του. Το ζήτημα είναι ότι θεσμικά εκκλησιαστικά συστήματα, σαν το Ελλαδικό, δυσκολέυονται να πλαισιώσουν έναν τέτοιον άνθρωπο, γιαυτό αντιδρούν σπασμωδικά.
Νομίζω ότι η βάση του ερωτήματος είναι τι άνθρωπο και τι πολίτη θέλουμε...

angelina είπε...

Τι να πω? Έχω βαρεθεί να λέω τα ίδια και τα ίδια. Πριν τις διακοπές του Πάσχα είχε πει κάτι τέτοια (με χειρότερο τρόπο) και ο Άνθιμος. Εγώ δεν μπορώ να καταλάβω γιατί κανένας δεν αναλαμβάνει την -πολιτική κυρίως- ευθύνη να πει σε όλους αυτούς οτι Έλληνας δεν σημαίνει απαραίτητα και Χριστιανός και το σχολείο προσπαθεί να αλλάξει χαρακτήρα. Εάν επιμένουν να έχουμε το μάθημα γιατί δεν το βάζουμε και αυτό στα επιλεγόμενα, όπως η πληροφορική, το σχέδιο και τις ξένες γλώσσες? Στο κάτω κάτω τo "σωστό Χριστιανόπουλο" το φτιάχνει η γιαγιά, η μαμά και το κατηχητικό. Το σχολείο είναι για να σου ανοίξει δρόμους. Ξεκάθαρα πράγματα. Έχουμε ήδη αρκετές δυσκολίες οι καθηγητές να αντιμετωπίσουμε για να προστεθεί το "πρόβλημα" των θρησκευτικών. Είναι ακόμη πάρα πολύ "κολλημένα" τα παιδάκια μας. Οι αηδίες που ακούμε αλλά δεν μπορούμε να απαντήσουμε όπως θα θέλαμε (κάποιοι από μας) είναι άπειρες. Και τα περισσότερα είναι πράγματα που τους τα έχει εμφυσήσει η εκκλησία/θρησκεία. Ας βγάλουμε αυτόν τον βραχνά από πάνω μας. Ας αλλάξει επιτέλους το μάθημα σε κάτι που θα βοηθήσει τα παιδιά να αποκτήσουν κρίση και γνώσεις. Γιατί να τα έχουμε όλα τα άλλα με βάση την διαθεματική διδασκαλία και τα θρησκευτικά χώρια? Γιατί με τον τρόπο που δυστυχώς επιβάλλουν στους καθηγητές να κάνουν το μάθημα…μόνο διαθεματικά δε μπορείς να το δεις. Ηθική, ανεξιθρησκία, ελευθερία επιλογής, γνώσεις πάνω στον τρόπο που σκέφτονται οι άλλοι λαοί κτλ. θα έπρεπε να διδάσκονται. Όχι για το πως θα γίνουν καλύτεροι ορθόδοξοι χριστιανοί. Διδάσκοντας για αρχαίους πολιτισμούς στο μάθημα των αγγλικών, κάναμε για τα πιστεύω των Αζτέκων, Ίνκας, Βίκινγκς κτλ. το ενδιαφέρον των παιδιών ήταν τρομερό. Γέλασαν, έκαναν σύγκριση, έρευνα, ασχολήθηκαν...έμαθαν. Α, είναι και επιλεγόμενο μάθημα αυτό. Όλα τα μαθήματα θα έπρεπε να γίνονται έτσι. Δεν ξέρω εάν έγινα κατανοητή γιατί έχω τόοοοσα πολλά να πω για το θέμα και νομίζω ότι απλά «πέταξα» σκέψεις. Συγχύζομαι όμως, δεν μπορώ…. Θέλω χώρια υπουργείο….άλλο το Παιδείας, άλλο το Θρησκευμάτων. Τόσο πολύ συγχύζομαι. (θα το κάνω γκρουπ στο facebook).

Ανώνυμος είπε...

ΑΓΓΕΛΙΝΑ, Η μονομέρεια και η προσκόληση είναι κακός σύμβουλος..
Θα επισημάνω κάτι, όπως άρνηση του ελεύθερου και διαλογικού χαρακτήρα της παιδείας είναι η μονομερής και κλειστή μετάδοση ορισμένων μόνο αξιών, άλλο τόσο είναι η υποτίμηση κάποιων παραδοσιακών, συνηθισμένων προς χάριν "εξωτικών"...
Διάλογος, διάλογος και αλληλοσεβασμός....

angelina είπε...

Θα συμφωνούσα μαζί σου (και συμφωνούσα πριν λίγο καιρό) αλλά όχι πλέον. Οσο ζω με τα παιδιά στο σχολείο βλέπω τα προβλήματα που έχουμε και τα προβλήματα που θα βρούν μπροστά τους βγαίνοντας από το σχολείο και άλλαξα γνώμη. Είναι πραγματικά αστείο να μιλάμε ακόμη για το εάν θα είναι υποχρεωτικό το μάθημα των Θρησκευτικών. Σεβαστό μάθημα αλλά...Εαν βοηθούσαν λίγο να λυθεί και κανένα πρόβλημα αντί να ασχολούνται με το πόσα παιδιά παρακολουθούν το μαθημα θα το εκτιμούσα. Επίσης, είτε θέλουν να το δεχθούν κάποιοι είτε όχι, σχεδόν όλα τα σχολεία μας κοντεύουν να γίνουν διαπολιτισμικά. Εχουμε μεγάλο αριθμό αλλόθρησκων/αλλοδαπών. Και εννοείται οτι ποτέ δε θα δεχθώ οτι ελληνας=χριστιανός. Αυτή την ελευθερία την οφείλω στον εαυτό μου και στο παιδί μου. Τέλος, είμαι υπέρ των πραδόσεων. Παράδοση είναι η πολιτιστική και κοινωνική κληρονομιά (ένα μέρος της παράδοσης είναι και η θρησκεία, ένα).

Ανώνυμος είπε...

Μα και εγώ τα ίδια λέω για την διαπολιτισμικότητα και τις νέες ανάγκες στα σχολεία κλπ. Το θέμα είναι γιατί για όλα αυτά να τα βάζουμε με ένα μάθημα που έχει ελάχιστες ώρες και εφόσον αναμορφωθεί, νομίζω οι περισσότεροι συμφωνούν ότι είναι χρήσιμο. Και γιατί είναι χρήσιμο; διότι κάποια στιγμή ο άνθρωπος-ανεξάρτητα πως θα τα απαντήσει τελικά- θα έρθει αντιμέτωπος με υπαρξιακά ερωτήματα που άπτονται και του θρησκευτικού χώρου. Να μην έχει κάποια πληροφόρηση και παιδεία πάνω σε αυτά τα θέματα;
Νομίζω, αν ανατρέξεις σε αρκετές άλλες τοποθετήσεις μου εδώ μέσα με τις ετικέτες παιδεία και θρησκεία και εκκλησία, θα καταλάβεις περισσότερα για αυτά που λέω τώρα στα σχόλια εν συντομία...

Τώρα σίγουρα και πολλοί άλλοι τομείς των ανθρωπιστικών, κοινωνικών και πολιτιστικών και τεχνών υποτιμούνται συνεχώς στο σχολείο και οπωσδήποτε πρέπει να έχουν τον χώρο τους. Η λύση είναι η διεπιστημονικότητα και η διαθεματικότητα..

dyosmaraki είπε...

Πιστεύω πως το μάθημα των θρησκευτικών δεν πρέπει να καταργηθεί. Θα πρέπει όμως να γίνει μάθημα επιλογής και η ύλη διδασκαλίας να περιλαμβάνει την ιστορία όλων των θρησκειών αντί να περιλαμβάνει τη γνωστή ύλη που διδάσκεται στις μέρες μας (δηλαδή οι καλοί Χριστιανοί και οι κακοί αλλόδοξοι).

Το μάθημα των θρησκευτικών θα πρέπει να προάγει:
- την ιδέα πως όλες οι θρησκείες είναι ίσες καθώς και
- τον σεβασμό του δικαιώματος των ανθρώπων να πιστεύουν σε όποια θρησκεία οι ίδιοι επιλέγουν.

Ανώνυμος είπε...

Dyosmaraki, συμφωνούμε απόλυτα!

Ανώνυμος είπε...

Ξαναβλέποντας το "ίσες", νομίζω θα έπρεπε να γραφτεί, για μεγαλύτερη σαφήνεια: "κοινωνικά ισότιμες".

tzonakos είπε...

Το "κοινωνικά ισότιμες" σηκώνει κουβέντα.
Ωστόσο συνοψίζεται και η δική μου άποψη σε αυτα που εγραψε το dyosmaraki.

Ανώνυμος είπε...

τώρα που το ξαναβλέπω, αυτό που έγραψε το δυοσμαράκι, εγώ δεν είμαι της άποψης να γίνει μάθηαμ επιλογής, τουλάχιστον όχι σε όλες τις τάξεις.
Είμαι της άποψης ότι δεν χρειάζεται να υπάρχει από την τετάρτη δημοτικού, άντε στην έκτη να υπάρχει ένα μάθημα "θρησκευτικής πατριδογνωσίας" (ας μου επιτραπεί ο όρος..)
Στο γυμνάσιο, μπορεί στις πρώτες τάξεις να είναι επιλεγόμενο, αλλά στο λύκειο (που είναι η κατάλληλη ηλικία για πραγματικά κριτικό και μάθημα υποχρεωτικό.

dyosmaraki είπε...

Πιστεύω πως τα πάντα μπορούν να διδαχτούν σε οποιαδήποτε ηλικία με την προϋπόθεση ότι ο τρόπος διδασκαλίας θα προσαρμόζεται στα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του επιπέδου των μαθητών (αναλόγως της ηλικίας τους).

Ετσι νομίζω πως το μάθημα των Θρησκευτικών θα μπορούσε να ξεκινά από την Τετάρτη Δημοτικού αλλά με την έμφαση να δίνεται περισσότερο στο κομμάτι των θρύλων που περιλαμβάνει κάθε θρησκεία (κάπως σαν μύθος). Επειτα στο Γυμνάσιο θα πρέπει σιγά-σιγά να μπαίνει σε πιο ουσιαστικές φιλοσοφικές θεωρήσεις μέχρι να κορυφωθεί στο Λύκειο με ασκήσεις κρίσης, όχι πάντως με βάση τα επιστημονικά δεδομένα αφού κάτι τέτοιο θα ήταν αδύνατο να γίνει, αλλά με τη μορφή της σύγκρισης ομοιοτήτων/διαφορών ανάμεσα στις θρησκείες.

Φυσικά γνωρίζω πως κάτι τέτοιο είναι παρακινδυνευμένο και δύσκολο ειδικά αφού στις μέρες μας οι μαθητές προέρχονται πλέον από διαφορετικούς πολιτισμούς και διαφορετικό θρησκευτικό υπόβαθρο.

Αρκεί να γίνει η αρχή, έπειτα σιγά σιγά πιστεύω θα ξεπεραστούν οι δυσκολίες (με την προϋπόθεση η όλη προσπάθεια να ξεφύγει από κάθε είδους θρησκευτικούς φανατισμούς).

Σε τελική ανάλυση η λεπτομερής διδασκαλία των αξιών και των αρχών της Χριστιανικής διδασκαλίας μπορεί να γίνεται στα κατηχητικά των Εκκλησιών. Σε ένα πολυπολιτισμικό περιβάλλον όπως είναι αυτό των σημερινών δημόσιων σχολείων η διδασκαλία της Ιστορίας των Θρησκειών θα πρέπει να γίνεται ίσοις όροις.

Οσον αφορά το κοινωνικά ισότιμες η την έκφραση ίσες θα έλεγα πως αντικειμενικά μιλώντας δεν μπορεί να μιλάμε για θρησκείες κοινωνικά ισότιμες αφού διαχρονικά κάποιες θρησκείες έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην διαμόρφωση συνειδήσεων, στην ανάπτυξη πολιτισμών, στην ανάπτυξη των τεχνών και της λογοτεχνίας αλλά και στην ανάπτυξη του κοινοτισμού και στη σύσφιξη των σχέσεων ανάμεσα στους ανθρώπους (κοινοτισμό).

Αντίθετα κάποια άλλα είδη θρησκειών σχεδόν ταυτίστηκαν με τη μαγεία (vodoo),περιορίστηκαν σε τοπικό επίπεδο με πρακτικές και δοξασίες λίγο παράξενες θα έλεγα και λατρεύτηκαν από μικρές κοινότητες. Επομένως αναρωτιέμαι μπορούν κάποιες τοπικές θρησκείες να αντιμετωπίζονται ως κοινωνικά ισότιμες με κάποιες άλλες παγκόσμιας απήχησης και επιρροής?

Ομως είναι πάρα πολλοί οι προβληματισμοί που προκαλούν τρόσο η συγκεκριμένη ανάρτησή σου όσο και τα υπόλοιπα σχόλια. Για παράδειγμα σε ένα εγχειρίδιο θα συγκαταλέγονταν μόνον οι επίσημα αναγνωρισμένες θρησκείες ή και όσες θρησκείες λατρεύονταν παράλληλα με την επίσημα (ανά εποχή)αναγνωρισμένη θρησκευτική δοξασία?
π.χ. στην αρχαία Ελλάδα αν και η επίσημη θρησκεία ήταν το Δωδεκάθεο, κατά τόπους οι τοπικές τελετουργίες διέφεραν...
Στο Βυζάντιο οι ανά τόπο τελετουργικές πρακτικές ενσωματώνονταν (έως ένα βαθμό) στο Χριστιανικό τελετουργικό όταν αυτές δεν μπορούσαν να εξαλειφθούν.
Καλημέρες πολλές

dyosmaraki είπε...

...Ξέχασα....
Με την προϋπόθεση λοιπόν πως θα γινόταν Διδασκαλία της Ιστορίας όλων των Θρησκειών νομίζω πως κανείς δεν θα είχε αντίρρηση να είναι υποχρεωτικό το μάθημα, πιθανά ούτε καν εκείνοι που δηλώνουν άθεοι.

Ανώνυμος είπε...

TO ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΙΣΟΤΙΜΕΣ ΓΡΑΦΤΗΚΕ, ΓΙΑΤΙ ΓΙΑΤΙ Ο ΠΙΣΤΟΣ ΤΗΣ ΚΑΘΕ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΠΟΔΕΧΤΕΙ ΟΤΙ ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ ΙΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΑΛΛΕΣ..
ΩΣΤΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΠΟΔΕΧΤΕΙ ΟΤΙ Η ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΘΡΗΣΚΕΙΑ, ΜΕΣΑ ΣΕ ΕΝΑ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΙΣΟΤΙΜΗ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΟΥ ΣΕΒΕΤΑΙ ΤΙΣ ΜΙΝΙΜΟΥΜ ΣΥΝΟΛΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑΣ. ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΟΥ ΔΕΝ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΑΥΤΟ (Π.Χ. ΜΑΓΕΙΑ, ΦΥΛΕΤΙΚΗ ΚΑΤΑΠΙΕΣΗ ΚΛΠ) ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΙΣΟΤΙΜΗ. Η ΚΟΙΝΗ "ΘΡΗΣΚΕΙΑ" ΕΙΝΑΙ ΠΛΕΟΝ, ΕΙΤΕ ΑΡΕΣΕΙ ΕΙΤΕ ΟΧΙ ΣΕ ΜΕΡΙΚΟΥΣ, ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ.

ΚΑΤΑ ΤΑ ΑΛΛΑ ΣΤΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΠΟ ΟΣΑ ΠΡΟΣΘΕΣΕΣ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΠΤΙΚΗ ΠΟΥ ΤΟ ΕΒΑΛΕΣ ΣΥΜΦΩΝΩ.

ΓΝΩΣΤΟΙ, ΦΙΛΟΙ, ΓΕΙΤΟΝΟΙ

η δύναμη σου θάλασσα, η θέλησή μου βράχος

η δύναμη σου θάλασσα, η θέλησή μου βράχος





Πρόληψη επί της Ουσίας

ΛΕΦΤΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ!!!

ΛΕΦΤΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ!!!
δούρειος άνεμος του ΠΕΤΡΟΥ ΖΕΡΒΟΥ

ΙΣΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ για όλα τα παιδιά που γεννιούνται στην Ελλάδα

ΙΣΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ για όλα τα παιδιά που γεννιούνται στην Ελλάδα
http://www.kounia.org/

"ΔΕΝ ΦΟΒΑΜΑΙ ΤΙΠΟΤΑ, ΔΕΝ ΕΛΠΙΖΩ ΤΙΠΟΤΑ, ΕΙΜΑΙ ΛΕΥΤΕΡΟΣ!"

"ΔΕΝ ΦΟΒΑΜΑΙ ΤΙΠΟΤΑ, ΔΕΝ ΕΛΠΙΖΩ ΤΙΠΟΤΑ, ΕΙΜΑΙ ΛΕΥΤΕΡΟΣ!"
Νίκος Καζαντζάκης... Κι όμως σήμερα ταιριάζει κι εδώ!

Αρχειοθήκη ιστολογίου