Σήμερα είπα να ασχοληθώ με τους Κρέοντες, διότι βλέπω διαρκώς στην εμπειρία μου, πολιτική και κοινωνική να ευδοκιμούν τελευταία αυτές οι προσωπικότητες.
Και λέγοντας κανείς Κρέων, μπορεί να βάλει μαζί και τον Οιδίποδα, τον Οθέλο και όποια άλλη τραγική μορφή Εξουσίας, που η Δραματογραφία από τ’ αρχαία χρόνια φρόντισε να μας περιγράψει.
Όλοι αυτοί οι Ήρωες έχουν το εξής κοινό στοιχείο: Είναι ηττημένοι άνθρωποι.
Πρόσωπα έξυπνα και δυναμικά που ηττήθηκαν μέσα στην Εξουσία και δια της Εξουσίας.
Τι κι αν ο Οιδίποδας, έλυσε το περίφημο αίνιγμα της Σφίγγας. Είχε μπροστά του την τραγική αλήθεια και δεν μπορούσε να τη δει.
Όσοι προσπαθούσαν να τον συμβουλέψουν, ώστε να αποχωρήσει πιο ομαλά σε μια πιο γόνιμη μοναξιά –πάντα μια τέτοια ισχύς κρύβει πολλή μοναξιά, που άλλος την αντέχει κι άλλος όχι- ήταν εχθροί, έκαναν σκοτεινές συνομωσίες, ή ήταν απλά αφελείς.
Κι ο άλλος ο Κρέων, πεπεισμένος ότι η δική του λύση στο πρόβλημα της Πόλεως (να θανατώσει την Αντιγόνη) ήταν η μόνη δίκαιη και σωστή, δεν άκουγε ούτε τον Λαό, ούτε τους δικούς τους ανθρώπους (τον γιο του).
Μόνος, κατάμονος στην κρίση του. «Είμαι αυτός που αποφασίζει κι εγώ έτσι αποφάσισα..» σκεφτόταν.
Κι ο άλλος, έπρεπε να σκοτώσει πρώτα την γυναίκα του, για να αναφωνήσει:
«Αχ, έπρεπε να σε είχα ακούσει!»
Σε εκείνες τις εποχές, αν δεν ήθελαν να ακούν, σκότωναν. Βλέπετε δεν είχε έρθει ακόμα ο Γκέμπελς, για να μας μάθει την δύναμη της προπαγάνδας. Να μην μπορεί να γίνει διάλογος δηλαδή, φιμώνοντας ηθικά, όποιον πάει ν’ αρχίσει την κουβέντα.
«Κατηγορείτε, κατηγορείτε, κάτι πάντα θα μείνει», έλεγε ο γκαουλάϊτερ στους Ναζήδες.
Κι έτσι κάποια έσχατη, τραγική στιγμή άκουγαν.
Κι έλεγαν «Ήμουν τυφλός, στα μάτια, στ΄ αφτιά και στο μυαλό».
Κι έτσι διέσωζαν την υστεροφημία τους. Ότι ήταν δηλαδή, καλοί και δίκαιοι άρχοντες, που κάποιο ξαστόχημα του μυαλού τους νίκησε.
Γιατί αυτή είναι και η έννοια της αμαρτίας σε τέτοιες πράξεις, η αρχαιοελληνική, δηλαδή το ξαστόχημα του νου, που βέβαια μετά πρέπει να έχεις σθένος και προσωπική καλλιέργεια για να το αντέξεις.
Και οι άνθρωποι αυτοί ήταν τραγικοί και όχι κωμικοί ήρωες, γιατί είχαν τέτοια καλλιέργεια.
Οι κωμικοί ήταν κάτι δικτατορίσκοι του συρμού, που άφηναν απομνημονεύματα, όπου για όλα έφταιγαν οι άλλοι που δεν είχαν Ηθική (Χριστιανική ή άλλη), ή ήταν βλάκες που δεν μπορούσαν να καταλάβουν το μεγαλείο της στρατηγικής και τακτικής τους.
Και βέβαια όσα λέγανε δεν είχανε νόημα γιατί δεν ήταν άνθρωποι ούτε Ηθικοί, ούτε Πολιτικοί.
ΝΟΜΙΖΑΝ ότι ήταν Λέοντες, αλλά τελικά ούτε Κρέοντες κατόρθωσαν να υπάρξουν...
Η ματαίωση ενός ταξιδιού
-
Προβληματίζονται οι Τουρκολάγνοι αναλυτές, για τα αίτια της ματαίωσης του
ταξιδίου του Τούρκου Προέδρου Ταγήπ Ερντογάν στην Ουάσιγκτον. Άλλοι πάλι,
επιλή...
Πριν από 6 ώρες
3 σχόλια:
… κι εμείς, οι θεατές του δράματος, που πάντα ξέρουν την αλήθεια και το τέλος, αλλά – δήθεν ανώτεροι και αποστασιοποιημένοι, όπως όλοι οι υπογείως κατέχοντες την πληροφορία - δε μιλούν ποτέ, περιμένοντας τον από μηχανής Θεό της Ιστορίας, να βάλει στη θέση τους τα πράγματα, να επέλθει η κάθαρση… η πτώση του άρχοντα. Κάποτε, συνήθως απ’ τον εξώστη, ένα παιδί πετάγεται και δείχνει χαχανίζοντας τη γύμνια του βασιλιά. Πάντα ένα παιδί θα χαλάει το δράμα, για να φτιάξει ένα παραμύθι.
Τα σέβη μου, αγαπητέ καπιταλοκομμουνιστή και τα συγχαρητήριά μου για το έξοχο, συμβολικό κείμενο !
Ωραίο κείμενο. Η δημοκρατία τελειώνει εκεί που η πολυφωνία καλύπτει με τον ήχο και τον αχό της τη φωνή της αντίρρησης (δικό μου).
Το ότι δεν είχε κάποιος καθαρό μυαλό και ελευθερία βούλησης δεν τον αθωώνει όμως για τις αισχρές του πράξεις. Είναι μόνο μια απλή και συνηθησμένη δικαιολογία κατα την γνώμη μου... Πολύ ενδιαφέρον blog!!
Δημοσίευση σχολίου